Hoe krijg je meer likes, comments en shares op Facebook (deel 731)

Vorige week gaf ik een weekje social media training aan lokale ondernemers in Malawi. Tijdens mijn voorbereiding kwam ik op deze actie uit. Deze facebookpagina voor fans van de Engelse voetbalcompetitie slaagde erin om wel heel veel vind-ik-leuks, comments en shares te verzamelen: Ben je fan van Kagawa, klik dan op ‘like’. Vind je Hazard de beste voetballer, post dan een comment, en vind je Cazorla de beste, dan share je de foto. Lijkt geniaal gevonden, maar is het dat wel?

 

Op lange termijn heeft de actie immers veel minder nut. Er is inderdaad interactie met heel veel fans, die bovendien content in hun netwerk verspreiden. Dat leidt ongetwijfeld tot extra comments, maar echt inhoudelijk sterk kun je die niet noemen. De fans delen bovendien ook niet de foto omdat ze hem goed vinden en bewust willen tonen aan hun netwerk. Hier had de beheerder beter gekozen voor een poll in plaats van de functies voor een foto te misbruiken. Dat levert wellicht iets minder respons op, maar het leidt wel tot een veel authentiekere communicatie.

Gerelateerd