Hoe krijg ik meer fans op Facebook?

Het aantal mensen dat je Facebookpagina leuk vinden, is voor veel organisaties en ondernemingen tegenwoordig bijna even belangrijk dan het aantal bezoekers van de website. Op bijna elke vorming krijg ik de vraag hoe je meer fans kunt krijgen. Daarom zet ik graag even een aantal vuistregels op een rijtje.

1. Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Eerst en vooral: het gaat hem niet om de kwantiteit op Facebook. Liever 500 fans die geregeld posts leuk vinden en reacties posten op je statussen, dan 3000 fans die nooit iets van zich laten horen. Verlies je dus niet in acties als: de eerste 200 fans krijgen een USB stick, of de 1000e fan wint een verwenpakket. Je krijgt in beide gevallen ongetwijfeld meer fans, maar die zijn meestal meer geïnteresseerd in de prijs dan in wat je te vertellen hebt op jouw Facebookpagina.

2. Online linken met offline

Laat je doelpubliek in de eerste plaats weten dat je een Facebookpagina hebt. En vergeet niet om dat ook offline te doen. Creëer daarom een vanity URL voor je pagina via www.facebook.com/username, zodat je je pagina gemakkelijk kunt vermelden in je bedrijfsblad, op de affiche van je event, … Of gebruik zo’n hippe QR-code, die je met je smartphone kunt scannen en die je klanten onmiddellijk op je Facebookpagina doet uitkomen.


3. Zet een Facebook Like Box op je website

Op je website kun je een Facebook Like Box zetten. De code daarvoor kun je als beheerder eenvoudig zelf aanmaken via ‘info bewerken’ > ‘hulpmiddelen’ > ‘sociale plugins’ > ‘LikeBox’. Drupal en WordPress bieden hiervoor ook handige plugins aan. Vergeet ook niet om een link naar je Facebookpagina te zetten in je e-mailhandtekening of digitale nieuwsbrief.

4. Mensen actief uitnodigen

Als beheerder kun je je pagina voorstellen aan je vrienden. Misschien nog wel een reden om even al je collega’s of medewerkers beheerder te maken en hen hun vrienden te laten uitnodigen. Als je uitgenodigd wordt door iemand die je kent, ben je sneller geneigd om diens suggesties te volgen.

5. Facebook gebruiken als pagina

Als beheerder van een pagina kun je ervoor kiezen om Facebook te gebruiken als pagina. (‘account’ > ‘Facebook gebruiken als pagina’) Dit laat je toe om te reageren op het prikbord van andere pagina’s of posts leuk te vinden als pagina. Op die manier laat je actief weten dat je pagina bestaat. Als je commentaar inhoudelijk ook nog sterk is, en niet zomaar reclame bevat, ben je helemaal een pro!

 

6. Delen via andere pagina’s

Deze tip is vooral interessant als je als organisatie meerdere pagina’s hebt: nevenprojecten, evenementen, onderafdelingen die een ander doelpubliek beogen, … Als beheerder  kun je een aankondiging op verschillende pagina’s verspreiden, maar het is veel efficiënter om een bericht over je studiedag bijvoorbeeld te posten op de facebookpagina van die studiedag. En het dan te delen via je organisatiepagina. Op je organisatiepagina komt dan bijvoorbeeld te staan ‘Jeugdwerknet via Apestaartjaren’, en op die manier weten alle fans van Jeugdwerknet dat er ook een Facebookpagina van Apestaartjaren bestaat.

7. Een sneeuwbaleffect creëren

Weet dat heel veel mensen fan worden van je pagina, zonder dat ze ooit op je pagina geweest zijn. Door op een LikeBox te klikken, of doordat een heleboel van hun vrienden plots fan worden van dezelfde pagina en die boodschap dus opduikt op je startpagina. Als je dat weet, is het misschien wel de moeite om met pakweg al je medewerkers af te spreken om je pagina niet meer leuk te vinden, en onmiddellijk daarna weer wel. ‘De truken van de foor’? Absoluut. Maar soms heiligt het doel de middelen.

Dit lijstje is ongetwijfeld verre van compleet.
Hoe sprokkel jij meer fans?
Laat je tips en suggesties zeker achter in het reactieveld hieronder

 

 

 

Gerelateerd