Hoe goed omgaan met facebookevenementen?

Op 21 september dit jaar liep een verjaardagsfeestje in Haren in Nederland helemaal uit de hand. In plaats van 50 vrienden, kreeg de 16-jarige Merthe 30.000 hooligans en relschoppers op haar feestje ‘Project X’.

De schuld van Merthe die wel heel onvoorzichtig is geweest? De schuld van Facebook, dat niet bekend staat om zijn heldere privacyregels? Of de schuld van de 21-jarige Jesse Hobson, die bewust zoveel mensen is gaan uitnodigen om het verjaardagsfeestje te verpesten?

Wat er ook van zij. Het is zonneklaar dat niet iedereen even verstandig en doordacht met facebookevenementen omgaat. Ook verenigingen en non-profitorganisaties niet. Daarom zetten we graag nog even een aantal aandachtspunten op een rijtje om op een veilige en efficiënte manier met facebookevenementen om te gaan.

Een evenement aanmaken

Je kunt een evenement aanmaken als persoon of als pagina. Of je kunt als persoon een evenement aanmaken in een groep. Als persoon ga je naar je startpagina en kies je links bovenaan bij ‘Favorieten’ voor ‘Evenementen’ en vervolgens voor ‘Evenement aanmaken’. Als beheerder van een pagina vind je de evenementen van je pagina onder de knop ‘Evenementen’ (onder je omslagfoto). In een groep vind je de evenementen in de horizontale balk (ook al onder de omslagfoto)

 

Een evenement starten als persoon, groep of pagina?

Het is belangrijk dat je vooraf goed nadenkt hoe je het evenement aanmaakt. Als persoon zul je enkel je eigen vrienden kunnen uitnodigen. Als beheerder van een pagina zal elke beheerder van die pagina enkel zijn persoonlijke vrienden kunnen uitnodigen. Je kunt dus nooit alle fans van je pagina uitnodigen. De enige manier om mensen uit te nodigen voor een evenement is via een groep. Als gewoon lid van een groep kun je ook enkel je eigen vrienden die ook lid zijn van die groep uitnodigen. Maar als beheerder alle groepsleden voor een evenement uit te nodigen. En de leden van die groep hoeven niet noodzakelijk met jou bevriend te zijn.

Je kunt wel meerdere vrienden van je als organisator aanduiden (bewerken > organisatoren), zodat zij ook hun vrienden kunnen gaan uitnodigen.

Denk na over wie je uitnodigt

Het is bovendien belangrijk om enkel die mensen uit te nodigen die potentieel geïnteresseerd zijn in je evenement. Ga niet zomaar heel je vriendenlijst uitnodigen voor een voetbalmatch als je weet dat er heel wat mensen in je netwerk zitten die helemaal niet van voetbal houden. Ook hier kunnen vriendenlijstjes je helpen om gemakkelijk een doelpubliek aan te spreken. In plaats van tussen je 400 vrienden alle leiding uit je jeugdvereniging te moeten gaan zoeken, kun je filteren op ‘leiding’ en zo gemakkelijk iedereen selecteren van de leidingsploeg.

Openbaar of privé?

Wanneer je je evenement aanmaakt, kun je kiezen uit drie opties:

  • openbaar: iedereen met een Facebookaccount kan aangeven dat hij of zij komt. Geschikt voor fuiven, concerten, …
  • vrienden van gasten: de vrienden van de genodigden kunnen ook komen. Ideaal voor je spaghettiavond of eetfestijn van je jeugdbeweging
  • alleen genodigden: Enkel wie jij een uitnodiging stuurt, mag komen. Ideaal voor verjaardagsfeestjes

Je evenement promoten

Evenement aangemaakt, vrienden uitgenodigd, klaar is kees? Was het maar zo. Gemiddeld 75% van de genodigden reageert nooit op een evenement. Het komt er dus op neer om je evenement te gaan promoten. Voor openbare evenementen kun je de link naar je evenement kopiëren en die gebruiken in de aankondiging op je website, in je e-mailhandtekening, of misschien zelfs achter een QR-code op de affiche?

Je evenement levendig houden

Zo lang je genodigden niet aangegeven hebben dat ze niet komen, blijven ze bovendien de meldingen krijgen, telkens er iets verandert aan het facebookevenement waar ze voor uitgenodigd zijn. Daar kun je dankbaar gebruik van maken door bijvoorbeeld niet meteen alle DJ’s van je fuif bekend te maken. Telkens je nieuwe namen bekend maakt in het infoveld, krijgen ze daarvan een melding. Of post geregeld een leuk filmpje op het prikbord van het evenement (de nieuwste clip van een van de DJ’s), foto’s (van de vorige editie bijvoorbeeld) of een poll (welke cocktails moeten er in de bar geschonken worden?) Zo gaat je evenement ook echt leven bij je genodigden.

Bij de webredactie van JAVI-Jeugdwerknet pakten we het alvast zo aan:

 

(Dit artikel verscheen ook in de online helpdesk voor jeugdwerkers, de MediaPedia op www.apestaartjaren.be op 19/12/2012)

Gerelateerd