Hoe bepaalt Facebook wie de updates van je pagina te zien krijgt en wie niet?

#

Als beheerder van een facebookpagina kan het soms frustrerend zijn: je hebt duizenden fans, maar die krijgen standaard niet al de statusupdates van je bedrijfspagina te zien. Facebook selecteert op je startpagina immers enkel de belangrijkste updates, sinds de vorige keer dat je als fan inlogde. Gemiddeld krijgt 20-25% van je fans een update te zien. Tenzij je ervoor betaalt, zul je andere technieken moeten gebruiken om dat cijfer in de hoogte te krijgen.

Hoe het algoritme in mekaar zit dat die selectie maakt, weten ze wellicht alleen bij Facebook zelf. Maar er zijn wel een aantal criteria die bekend zijn. Tot de zomer van 2013 verliep de
selectie van je berichten via een vrij eenvoudig principe: “Edgerank“. Drie parameters bepaalden de belangrijkheid van een statusupdate: Affiniteit, Gewicht en Tijd.

Sinds deze zomer is deze formule helaas achterhaald. Of beter: uitgebreid. Deze drie basisparameters spelen nog steeds een cruciale rol, maar werden uitgebreid met tientallen (of honderden?) extra parameters.

edgerank

Affiniteit

Affiniteit is de band tussen je fans en je pagina. Een fan die vaak je pagina bezoekt, of vaak in interactie gaat met je content via likes, comments, shares, … zal meer berichten van je pagina te zien krijgen.

Hoe speel je erop in?

Leg je beste fans in de watten, want zij zijn je beste ambassadeurs. Organiseer geen wedstrijd waarbij de 1000e fan iets kan winnen, maar geef al je fans de kans om te winnen. Of beloon de mensen die vaak in interactie eens een extraatje.

Gewicht

Hoe populair is je bericht? Facebook beloont interactie op je update met meer visibiliteit voor die update. Immers: een update waar veel reactie op komt, zal wel een belangrijke update zijn. Ook het soort interactie speelt mee: Een eenvoudige actie als liken, zal minder zwaar doorwegen dan commentaar geven. Een bericht delen in je eigen netwerk vraagt nog meer engagement van je fans en wordt hoger ingeschat.

Hoe speel je erop in?

Bouw je updates zodanig op, dat ze interactie uitlokken. Zorg voor interessante content, stel vragen, laat je fans iets aanvullen, … Heel af en toe kun je ook eens expliciet vragen om de post verder te verspreiden. Maar overdrijf daar liefst niet mee.

Tijd

Hoe ouder een update is, hoe minder relevant hij is voor je fans, zo redeneert Facebook. Als iemand een week niet op Facebook is ingelogd is de kans dat een bericht van een week oud in de startpagina verschijnt, dus veel kleiner dan een bericht van een paar uur oud.

Hoe speel je erop in?

Plan je updates zorgvuldig in op dat moment dat de meeste van je fans online zijn. Dat kan door het klokje te gebruiken onder je statusbalk. Maak een planning op en analyseer in de statistieken op welk tijdstip welk soort post het best aanslaat. In die statistieken vind je bij ‘berichten’ overigens ook een indicatie over wanneer je fans het vaakst online zijn.

content_planning

Instellingen van Facebook zelf

Een fan die geen enkele update wil missen, kan bij de bewuste pagina zelf instellen dat hij of zij alle updates in zijn startpagina wil. Of meldingen wil krijgen, telkens er iets gepost wordt (in de statusbalk in Facebook). Ook dat beïnvloedt uiteraard of een fan al je updates te zien krijgt of niet.

Hoe speel je erop in?

Het enige dat je bij deze factor kunt doen, is je fans op deze mogelijkheid wijzen. En laat ik bij deze meteen de daad bij het woord voeren voor de pagina van I Like Media:

meldingen_facebook_ontvangen

Type post

Facebook houdt sinds kort rekening met de voorkeur van je fans voor bepaalde types content. Fans die vaak op filmpjes klikken, zullen vaker filmpjes te zien krijgen. Fans die vooral links aanklikken, zullen vaker links voorgeschoteld krijgen. Facebook kijkt niet enkel naar de content van jouw pagina, maar naar alle types content die een fan te zien krijgt, van alle vrienden en pagina’s die hij volgt.

Hoe speel je erop in?
Stel een gevarieerde mix op van berichten: wissel foto’s, links, video’s af, zodat je een zo breed mogelijk publiek bedient van content die ze leuk vinden.

Toestel

Afhankelijk van welk toestel je gebruikt om te facebooken, kun je als fan ook andere content te zien krijgen. Op toestellen met een trage internetverbinding zouden bijvoorbeeld meer tekstupdates dan video’s getoond worden. Over andere technische implicaties is Facebook bijzonder vaag.

Hoe speel je erop in?
Hmmm… moeilijk… Valt in mijn ogen bitter weinig aan te doen?

Oude berichten met veel interactie

In het uitgebreide Edgerank-algorythme kan het perfect dat een oude post die je nog niet had gezien toch weer in je startpagina opduikt, wanneer er recent nog interactie (commentaar, likes, …) was. Dit heet ‘Story Bumping’

Hoe speel je erop in?

Reageer als pagina ook op de reacties van je fans en houd op die manier de conversatie levendig.

50 laatste interacties

Af en toe lost Facebook zelf wat informatie over hun regels en parameters: In augustus stelden ze de factor ‘Last actor’ voor: Facebook houdt rekening met de vijftig laatste interacties van een fan op Facebook om te bepalen wat die fan leuk vindt en wat niet.

Hoe speel je erop in?

Moeilijk om hierop in te spelen. Het voordeel is dat het tijdsframe van 50 laatste posts constant opschuift, zodat het best kan dat een post die gisteren niet relevant was voor een bepaalde fan, dat morgen wel wordt, door de 20 nieuwe acties die die fan intussen gedaan heeft. Een gevarieerde mix aan posts is ook hier altijd een winner.

Hashtags

Heeft het gebruik van hashtags ook invloed op hoe goed je scoort in de startpagina? Je zou vermoeden dat het gebruik van hashtags beloond zou worden met meer visibiliteit door Facebook. Niks is evenwel minder waar. Onderzoek van Edgerank Checker wijst zelfs uit dat posts met hashtags zelfs minder interactie uitlokken dan posts die er geen gebruiken. Ter vergelijking: bij Twitter zorgt het gebruik van hashtags voor een veelvoud aan interactie.

too-many-hashtags1

Hoe speel je erop in?

Gebruik hashtags zeer spaarzaam. En gebruik ze enkel als ze een meerwaarde betekenen. Bijvoorbeeld #koningfilip toevoegen als je inspeelt op een top topical.

Nog meer?

Facebook houdt ongetwijfeld met nog factoren rekening. Maar die werden (nog) niet vrijgegeven of achterhaald door marketeers. Wie nog waardevolle aanvullingen heeft op dit artikel, mag altijd een mailtje sturen naar info@ilikemedia.be

 

Bronnen:

Gerelateerd