Greenpeace vs. Nestlé: 1-0

Deze virale campagne van Greenpeace tegen Kitkat circuleert al een goeie maand op het internet, maar ik was er nog niet toe gekomen om ze hier te ook te posten. Bij deze dus. Knap staaltje van hoe je reclamefilmpjes én slogan als bedrijf door drukkingsgroepen in een handomdraai tegen je gebruikt kunnen worden.

Greenpeace klaagt aan dat Nestlé mee verantwoordelijk is voor het verdwijnen van de regenwouden door daar palmolie te winnen voor de bereiding van KitKat, en zo de natuurlijke habitat van de Orang-Utan te vernietigen. De milieuorganisatie zette daarvoor de grote middelen in: Facebook, YouTube, blogs,…

En Greenpeace ging nog een stapje verder. In Groot-Brittannië lanceerden ze een heuse campagnesite waarin het KitKat logo aangepast werd in “Killer”. Allemaal acties die elke multinational kan missen als kiespijn uiteraard.

Waar heeft Nestlé het verknald? Eigenlijk op het moment dat ze aan YouTube vroegen om de video’s van de website te halen. Enkele uren later was de “gecensureerde” clip immers al op die andere videosite Vimeo te vinden, waar hij op enkele uren tijd 70.000 werd bekeken. Want, als iets gecensureerd wordt, wil iedereen het plots zien, nietwaar?

Ook op de Facebookpagina van Kitkat en Nestlé stroomden honderden verontwaardigde reacties binnen van fans, en ook daar verknalde Nestlé het door vele reacties door de beheerder van de pagina te laten weghalen.

Resultaat: 4 dagen later hadden internetgebruikers het bewuste filmpje tientallen keren opnieuw op YouTube gepost, en Facebook Pagina’s opgericht tegen Nestlé, met als boodschap: ‘hier wordt je comment niet verwijderd’.

<object width=”640″ height=”385″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/C8TZqQrp9zc&hl=nl_NL&fs=1&”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/C8TZqQrp9zc&hl=nl_NL&fs=1&” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”640″ height=”385″></embed></object>

Gerelateerd