“Fier dat ik een vos ben”: Online actie voeren én transparant communiceren

Tijdens opleidingen “Aan de slag met sociale media” gaat het vaak over de communicatiemix. Sociale media zijn onmisbaar in je communicatie anno 2013. Sociale media zijn het bindmiddel met je achterban, maar met alleen maar een facebookpagina kom je er meestal ook niet.

De actiegroep ‘Rood Beest in Nood’ (kortweg ROBIN) neemt het met de actie Fier dat ik een vos ben op voor de vossen in ons land. De actie leverde vooralsnog niet het gewenste resultaat op, maar hun aanpak wierp wel hoge ogen de voorbije maanden. En niet in zijn minst omdat ze een heel mooie communicatiemix uitwerkten.

1. Zorg voor een catchy logo

Meer dan ooit is communicatie een visueel gegeven geworden. In het straatbeeld worden we overspoeld door reclameboodschappen. En online scannen we eigenlijk meer dan dat we echt lezen. Een eye-catcher kan dus wonderen doen. Ik was in elk geval enorm gecharmeerd door het logo dat de actiegroep ROBIN liet maken.

ROBIN_web

2. With a little help from the BV’s

Daarna volgde er een affichecampagne waarop bekende ‘vossen’ (Rosse mensen of mensen met de familienaam ‘Vos’ of ‘De Vos’) gewillig poseerden en poneerden dat ze ‘fier waren om een vos te zijn’. Een eenvoudig concept, maar wel een dat voor de nodige aandacht zorgt, zowel in het straatbeeld als in de pers.

fierdatikeenvosben_Hendrik fierdatikeenvosben_sabine fierdatikeenvosben_Erika

fierdatikeenvosben_destandaard

3. Direct contact met de pers helpt

Een resem bekende koppen helpt uiteraard ook om heel wat volk op de been te brengen voor een persconferentie. Niet alleen perslui, maar ook sympathisanten konden naast de klassieke conferentie ook op de foto met een levensgrote vos. Wat dan weer leidde tot gratis publiciteit in de nationale pers, maar ook op de facebooks en twitters van de aanwezigen. Of in blogposts. Zoals deze die je nu aan het lezen bent, bijvoorbeeld 🙂

fierdatikeenvosben_pak

4. Maak van je actie een verhaal

Organisaties en actiecomité’s die Facebook en Twitter opzoeken om fans te zoeken voor de goede zaak komen vaak niet veel verder dan statusupdates waarin euforisch uitgeroepen wordt dat er al 100, 200 of – godbetert – 1000 fans zijn.

fierdatikeenvosben_facebook

Op Facebook is het vooral mooi om te zien hoe de actiegroep aan storytelling doet en de fans stap voor stap op de hoogte houdt van de brieven die het actiecomité gestuurd heeft, maar ook de antwoorden die ze van het Kabinet van Leefmilieu en de bevoegde minister Schauvliege terugkregen. Op die manier zit je als fan bovenop en middenin de campagne.

Relevante én transparante communicatie. Ook als het resultaat soms niet in de lijn van de verwachtingen ligt.