Facebookprofiel, -groep of -pagina? (4): community pagina’s

Gisteren nam ik de fanpagina’s onder de loep. Sinds een aantal weken kun je evenwel kiezen tussen een ‘fanpagina’ en een ‘community pagina’ wanneer je een nieuwe pagina wil aanmaken. Ook al kun je met een community pagina zo goed als geen promotie voeren voor je organisatie, toch wil ik dit nieuw type pagina hier toch even toelichten.

COMMUNITY PAGINA’S

Initieel waren de fanpagina’s bedoeld voor artiesten, bedrijven en organisaties. Community pagina’s zijn er gekomen toen Facebook merkte dat de fanpagina’s gebruikt werden om te verwijzen naar activiteiten en begrippen die niet in dat rijtje pasten. Denken we bijvoorbeeld aan ‘wakker worden naast je lief‘, ‘Belgisch voetbal‘ of ‘Vroeger dacht ik dat de trams in Gent met Moscou op naar Rusland gingen.

Het probleem is enerzijds dat er met deze pagina’s eigenlijk weinig aangevangen wordt, behalve zoveel mogelijk fans verzamelen. Daarnaast maken veel Facebookgebruikers er ook een sport van om een pagina op te richten van een product of bedrijf, zonder dat ze daar eigenlijk een officiële vertegenwoordiger van zijn.

Met de community pagina wil Facebook daar een oplossing voor bieden door pagina’s te genereren die informatie verzamelen over een bepaald onderwerp of interesse. Zo’n pagina heeft standaard een tabblad waarop informatie vanop Wikipedia wordt opgehaald, en een tab waarin posts en statussen verzameld worden van Facebookgebruikers die iets zeggen over dit bepaalde onderwerp.

Community?

“Genereren”. Inderdaad. Facebook creëerde zelf een goede 300.000 van deze pagina’s over veel voorkomende topics op Facebook. Het probleem is dat je hier als officiële vertegenwoordiger van een organisatie geen controle over hebt. Zo zagen zowel Scouts en Gidsen Vlaanderen als Jeugdtip een community pagina ontstaan waar ze eigenlijk niets mee te maken hebben, en waar ze ook geen beheerdersrechten over hebben. Als gewone gebruiker kun je met deze pagina’s eigenlijk niet veel doen, behalve aangeven dat je dit onderwerp leuk vindt. Weinig ‘community’ dus, als je het mij vraagt.


En in de toekomst?

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Facebook eigenlijk zelf nog niet goed weet welke richting ze eigenlijk uit wil met deze community pagina’s. Je kunt aangeven dat je wil meewerken om de pagina verder uit te bouwen, maar als je die link aanklikt, krijg je enkel een boodschap dat Facebook je zal contacteren wanneer je suggesties kunt insturen voor die pagina.

Als je een community pagina aanmaakt, vermeldt Facebook enkel dat ‘Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.’ Wat dat ook moge betekenen…

Conclusie?

Hou community pagina’s in de gaten, en als er een automatisch is aangemaakt voor jouw vereniging, gebruik die dan vooral om te weten te komen wat er over jouw organisatie allemaal gezegd wordt op Facebook. Concentreer je voor de rest po je eigen fanpagina om promotie mee te maken en je achterban te informeren van waar je mee bezig bent.

Gerelateerd