Facebookprofiel, -groep of -pagina? (3): fanpagina’s

De voorbije dagen probeerde ik al de voor- en nadelen van profielen en groepen op een rijtje te zetten. Vandaag zijn de fanpagina’s aan de beurt. Ook al zijn de ‘fans’ sinds kort vervangen door ‘vind ik leuk’ en bestaan er dus eigenlijk geen ‘fanpagina’s’ meer, toch zal ik hieronder over ‘fans’ blijven spreken, omdat ‘likers’ toch maar een miskleun van een term is.

FANPAGINA’S

Pagina’s combineren elementen van groepen en profielen en bieden zo de beste oplossing voor een organisatie die zichzelf in de kijker wil zetten op Facebook. De volgers van je pagina geven aan dat ze je product, organisatie, muziekgroep leuk vinden en verspreiden zo je product in hun netwerk.


Net als profielen…

… hebben ze een statusupdate, waarbij ze aan hun fans kunnen laten weten wat er gebeurt binnen de organisatie via hun newsfeed. Ook applicaties installeren Hier heb je wel de mogelijkheid om je foto’s in albums in te delen. En je kunt ook applicaties toevoegen aan je pagina.

Net als groepen…
… kunnen pagina’s meerdere beheerders hebben. Het enige vervelende eraan is, dat je als beheerder niet meer als persoon een link kunt posten of reageren op een bericht. ‘vind ik leuk’ doe je dan weer wel vanuit je eigen naam. Verder kun je ook hier kunt al je fans in één keer een bericht sturen vanuit een pagina. De afzender zal de pagina zijn, en niet de persoon die het bericht stuurde (omgekeerd dus als bij groepen).

Het nadeel hieraan is evenwel dat het hier niet gaat over ‘berichten’ maar om ‘updates’, die net als berichten ook toekomen in je Postvak In. Deze updates komen NOOIT in de mailbox van mensen terecht, en worden bijgevolg ook veel minder gelezen dan privéberichten.

Je kunt ook evenementen aanmaken met een pagina als organisator. Maar je kunt niet zomaar alle fans uitnodigen met een simpele druk op een knop, zoals bij groepen het geval is. Je kunt als beheerder van een pagina enkel je eigen vrienden uitnodigen, zelfs als die geen fan zijn van de bewuste pagina.

Hoe aanmaken?

Zelf een pagina aanmaken is eenvoudig. Je gaat naar een willekeurige pagina, en klikt daar linksonder op ‘Een pagina maken voor mijn bedrijf’.

RSS

Om een (of zelfs meerdere) RSS feeds van je website of blog automatisch op je pagina laten verschijnen, zijn er verschillende mogelijkheden. Dat kan door een applicatie toe te voegen zoals ‘Social RSS’, maar ook door die automatisch als notities te laten toekomen. Daarvoor moet je de applicatie ‘Notities‘ toevoegen en minstens 1 notitie posten, vooraleer de link ‘een blog importeren’ verschijnt.

Statistieken

Een leuk extraatje bij pagina’s is bovendien dat je beschikt over Statistieken (of ‘Insights’ in de Engelse versie). Zo heb je er meteen een idee van hoe oud je fans zijn, hoe vaak je pagina bekeken wordt,…

Er wordt ook een cijfer aan je pagina toegekend, maar hoe dat berekend wordt en wat het nut ervan is, is me eigenlijk nog altijd een raadsel. Let wel: statistieken zijn enkel voor beheerders zichtbaar.

Conclusie

Wil je je als organisatie profileren op Facebook? Gebruik dan een pagina. Het combineert de beste eigenschappen van groepen en profielen. Met een beetje handigheid kun je deze pagina uitbouwen tot een interactief platform waar organisatie, leden, leiding en sympathisanten met elkaar in interactie treden.

Gerelateerd