Facebookprofiel, -groep of -pagina? (2): groepen

Gisteren had ik het over Facebookprofielen. Niet gebruiken als organisatie, was toen de conclusie. Ook al sta je met een profieltje op dezelfde hoogte als vrienden, collega’s, familieleden,… omdat ze te veel beperkingen hebben, en het gevaar bestaat dat Facebook je profiel delete. Laten we vandaag dus even de Facebookgroepen onder de loep nemen.

FACEBOOKGROEPEN

Een Facebookgroep  verzamelt mensen met eenzelfde interesse, achtergrond, … (vb: Studio Brussel, Koppen), mensen die bij dezelfde organisatie aangesloten zijn of bij hetzelfde bedrijf werken (vb: Jeugdwerknet, Scouts en Gidsen Vlaanderen). Of mensen die eenzelfde doel nastreven (vb: Geen algemeen rookverbod in café’s).

Hoe aanmaken?

Ga naar je startpagina en klik door op ‘groepen’. Recht bovenaan vind je ‘+Maak een nieuwe groep aan’.

Massapost

Een groep is ideaal als je een grote groep mensen af en toe op de hoogte wil houden van wat er reilt en zeilt in je organisatie. Je kunt gemakkelijk een bericht sturen naar alle leden van een groep door te klikken op ‘Bericht naar alle leden’. Dit bericht komt bovendien terecht in je Postvak In (en bijgevolg ook vaak in de mailboxen van de leden van je groep, als ze dit niet afgezet hebben).

Ook wanneer je een evenement aanmaakt, kun je dit doen met een groep als organisator . De mogelijkheid bestaat dan om alle leden van de groep in 1 keer uit te nodigen voor dat evenement.

OPGELET: Als je vanuit een groep berichten stuurt naar alle leden van die groep, is de afzender altijd de persoon die het bericht verstuurde, en niet de Groep!

Beheerders vs. Officieren

Bij een groep heb je de mogelijkheid om verschillende leden van je groep ‘beheerder’ te maken. Zo kunnen zij ook wijzigingen aanbrengen aan de groep. ‘Officieren’ is een beetje een ongelukkige vertaling van het Engelse ‘Officers’ ofte de ambassadeurs of werknemers van je groep. Met deze benoeming kun je in the picture zetten wie welke functie heeft. Je kan enkel als beheerder van een groep leden tot ‘officier’ benoemen.

Content verzamelen

Een groep is bovendien een ideale plaats om foto’s, filmpjes, interessante links… van een gezamenlijk feestje, een groepsevenement,…  op één plaats te verzamelen. Helaas kun je je foto’s niet indelen in fotoalbums. Daardoor wordt het onderdeel ‘foto’s’ bij groepen al gauw een dumpplek voor honderden foto’s waar niemand nog overzicht over heeft, laat staan een foto in terugvindt.

Openbaar of geheim?

Groepen kun je ‘openbaar’ zetten voor iedereen, maar je kunt ze ook zodanig instellen dat je eerst toestemming moet vragen om lid te worden (‘besloten groep’). Je kunt zelfs kiezen om je groep ‘geheim’ te maken. Niemand zal de groep kunnen vinden in de zoekresultaten, en de info die je uitwisselt in de groep zal niet zichtbaar zijn op je profiel voor niet-leden.

Beheerders kunnen deze opties instellen via ‘groepsinstellingen bewerken’. Een interne bestuursvergadering voorbereiden met links en foto’s via een Facebookgroep? Kan perfect!

De naam van je groep

zorg ervoor dat de naam van je groep duidelijkheid schept. Vermeld in de naam van je groep bijvoorbeeld ‘leden en oud-leden’. Zo maak je meteen duidelijk voor wie de groep bedoeld is, en vermijd je bovendien verwarring wanneer een organisatie zowel een groep als een pagina heeft.

Recent nieuws

Ook al kan een groep vanalles aan het doen zijn, toch heb je op Facebook niet de mogelijkheid om dat via een statusupdate aan je leden te laten weten.  Ook de mogelijkheid om RSS vanop je officiële website automatisch te laten verschijnen in je groep bij ‘recent nieuws’ is er niet. Je moet het steeds zelf aanpassen bij ‘recent nieuws’.

Conclusie

Groepen zijn voor jeugdorganisaties vooral interessant voor interne communicatie, i.e. communicatie onder leiding, het bestuur, leden onderling… Met een groep zul je evenwel maar weinig nieuwe leden aantrekken, omdat je de activiteiten van de groep maar moeilijk verspreid krijgt in je netwerk.

Gerelateerd