Facebookprofiel, -groep of -pagina? (1): profielen

Eind mei gaf ik een vorming ‘promotie voeren met Facebook’ voor Jeugdwerknet. Meer dan de helft van de deelnemers had een profiel van het type Jeugddienst (voornaam) + Stad/Gemeente (familienaam). Voor organisaties blijft het blijkbaar moeilijk om de verschillen te zien tussen een profiel, groep en pagina en te beslissen wat ze het best gebruiken voor promotiedoeleinden. De komende week wil ik proberen om de rook om de hoofden een beetje te laten optrekken.

FACEBOOKPROFIELEN

Een profiel is bedoeld voor persoonlijk gebruik. Een profiel moet altijd een fysieke persoon zijn. Niet alleen omdat je anders het gekke effect krijgt dat je organisatie of vereniging een geboortedatum en geslacht heeft, maar ook omdat het volgens de Facebook Registration policy gewoonweg niet mag.

Misbruik

Recent kregen verschillende organisaties die een profiel ‘misbruikt’ hadden als profielpagina voor hun organisatie een melding dat Facebook hun profiel had afgesloten wegens schending van de registration policy:

“Per our Terms of Use, Facebook profiles must represent an individual. Users aren’t permitted to maintain an account under the name of their organization, or use personal accounts to advertise or promote themselves professionally. If your profile was listed under a non-individual name, or was used primarily for professional promotion this is probably why it was removed.”

Mail al je vrienden

Je achterban op de hoogte brengen door hen allemaal ineens een privé-bericht te sturen vanaf je profiel lijkt op het eerste zicht een heel directe manier van communiceren (zeker omdat de meerderheid van de mensen die berichten ook laat toekomen op zijn e-mailadres), maar werkt niet in de praktijk. Niet alleen bestaat er niet zoiets als ‘Mail al je vrienden’, en moet je hen dus manueel één voor één toevoegen. Facebook heeft bovendien het aantal geadresseerden beperkt tot maximum 20 personen.

Promotie voeren?

Je kunt je persoonlijk profiel wel gebruiken om promotie te voeren voor je organisatie door de RSS-feed van de website, YouTubekanaal, Picasafotoalbum, deliciousaccount,…  van je organisatie automatisch te laten verschijnen op je profiel. Ook in je persoonlijke status kun je uiteraard verwijzen naar je organisatie en ze op die manier in the picture zetten.

Je profiel uitbouwen?

Extra applicaties, spelletjes, kaders en tabs toevoegen op een profiel? Kan allemaal! Gewoon surfen naar www.facebook.com/apps en je hebt keuze uit tienduizenden apps om te installeren op je persoonlijke profiel.

Conclusie

Gebruik profielen in de eerste plaats voor persoonlijk gebruik en ga geen profielen zitten aanmaken met bijvoorbeeld als voornaam ‘Jeugddienst’ en familienaam ‘Turnhout’.

Gerelateerd