Facebook verandert algoritme: links worden belangrijker

#

Vorige week voerde Facebook een belangrijke verandering door in haar algoritme dat bepaalt welke berichten in je nieuwsfeed komen en welke niet. Standaard krijgt ongeveer 5-15% van je fans een update te zien in hun startpagina wanneer je een bericht post op je facebookpagina.

Tot vorige week was het aan te raden om vooral video’s en foto’s te posten. Links posten werd afgestraft. Maar door de verandering in het algortime loont het nu toch de moeite om op je facebookpagina links te gaan delen. Als je het goed aanpakt natuurlijk.

Waarom deze verandering?

Facebook verklaart de oorlog aan de zogenaamde ‘click-bait’. Voor wie dat niet kent: dat zijn de ‘amazing video’s’ en ‘omg you should see this’ links die schering en inslag zijn in je newsfeed.
facebook-anti-clickbait
Facebook wil deze zogenaamde ‘click-baits’ uitroeien omdat die de facebookgebruiker misleiden door hem met valse verwachtingen naar een website te lokken. Klinkt herkenbaar?
Facebook gaat in haar algoritme nu rekening houden met de tijd die je doorbrengt op de site nadat je een link aanklikt. Facebook houdt nu ook rekening met de verhouding clicks tegenover het aantal likes, comments en shares. Veel clicks maar weinig waardering en interactie levert je pagina in de toekomst minder visibiliteit op.
Kort samengevat: Post interessante links, want dan blijft je lezer nog even hangen op de site waar je hem naartoe stuurt. En dat zorgt ervoor dat de berichten van jouw pagina in de toekomst door meer fans gezien worden.

Een link debuggen

Soms begint de miserie al wanneer je een link plakt op de tijdlijn van je facebookpagina: de foto wordt niet weergegeven en de tekst ziet er niet uit. 
Daar bestaat gelukkig een eenvoudige oplossing voor: Ga naar de Debug-tool van Facebook en plak je link daar. Facebook checkt wat eraan schort en fixt vaak meteen het probleem voor jou. 
debug_facebook

Een nieuwe afbeelding toevoegen

Laadt de foto toch? Ook dan kan het mis gaan. Facebook gaat foto’s zoeken op de website waar je naar linkt en plaatst die foto’s bij je link. Maar soms worden die foto’s heel klein weergegeven, of Facebook pikt er enkel een logo uit, …

Niet getreurd! Facebook biedt je de mogelijkheid om een eigen afbeelding op te laden. Eentje die eruit springt, en waar bij voorkeur mensen iets op doen. Je kiest best voor een horizontale foto van minstens 484 x 252 pixels.

Link weghalen

Eens de preview voor je link verschenen is, mag je de link zelf weghalen. Die vervuilt immers maar je statusupdate en heeft geen enkele meerwaarde eens de preview geladen is. Je fans kunnen immers al de preview aanklikken.

link posten

 

Tekst en titel opmaken

De tekst die verschijnt bij de link die je post bevat soms onaffe zinnen, gekke tekens, of erger nog: helemaal niks. Met een simpele klik op deze tekst, pas je de tekst naar believen aan. Met de titel kun je hetzelfde doen.

Liever een eche link in plaats van een foto + link

Een niet onbelangrijk aspect in deze strijd tegen click-bait is dat het ook minder interessant wordt om een foto te posten met een link. Om het even of het nu om een echte link gaat of om een verkorte link zoals bitly of buffly. Toegegeven: je weet nooit echt waar op het internet je gedropt zult worden als je zo’n link aanklikt.

Het algoritme van Facebook heeft tegenwoordig een voorkeur voor een echte link die je post, in plaats van een foto + (verkorte) link.

bitly_facebook

(Dit artikel verscheen ook op www.mediahelpdesk.be)

Gerelateerd