Facebook Messages: het einde van de SMS?

In oktober lanceerde Facebook haar lang aangekondigde e-maildienst. Binnenkort wordt het mogelijk om me te mailen naar pakweg kristofdhanens@facebook.com. Maar waarom start een social network met een e-maildienst? Wetende dat het gebruik van e-mail (zeker bij jongeren) al jaren achteruitgaat, juist door de opkomst van social networksites als Facebook, Netlog, … ?

Facebook Wave

Het is duidelijk dat Facebook goed gekeken heeft naar het geflopte Google Wave. Ook deze dienst combineerde elementen van chat, e-mail en een prikbord in een interface. Ook de nieuwe Facebookgroepen bevatten verdacht veel elementen die ook al aanwezig waren in Google Wave. “Waven” was ook een geniaal concept, alleen had je nauwelijks mensen in je netwerk die ook een Google account hadden en Wave gebruikten. Met 500 miljoen gebruikers wereldwijd lijkt dat alvast geen struikelblok te zijn voor Facebook.

De e-maildienst van Facebook is dus niets minder dan een regelrechte aanval op die andere internetgiganten Google en Windows Live, in een poging om de internetgebruiker een zo volledig mogelijk pakket aan te bieden met een en dezelfde account. Alleen is het dus geen e-mail, maar zijn het ‘messages’: mails, berichten of sms’en die allemaal in dezelfde inbox toekomen.

Het belang van een ‘vanity URL’

Je e-mailadres zal je toegekend worden op basis van je Facebook URL. Het is dus nog belangrijker dan vroeger dat je voor je profiel of voor je fanpagina een zogenaamde ‘vanity URL’ aanmaakt. Dat kan eenvoudig via http://www.facebook.com/username.

Een social network wordt asociaal?

Had je me nu een bericht gestuurd op mijn e-mailadres of via Facebook? Of was het een sms? Voor veel gebruikers van Facebook is het een herkenbare situatie. Facebook verhelpt dit probleem grotendeels door de nieuwe Facebook Messages. Nu kunnen immers ook mensen die geen Facebookaccount hebben een bericht sturen naar je Facebook inbox. Die berichten zullen wel standaard terechtkomen in ‘the other folder’, totdat je zelf aangeeft dat die persoon een vriend van je is. Vanaf dan komen berichten van die persoon ook in ‘the social inbox’ terecht.

Hierdoor heb je meer controle over wie je berichten kan sturen en wie niet (je kunt immers ook personen blokkeren), maar de opdeling in een ‘social folder’ en een ‘other folder’ maakt Facebook meteen ook een pak “a-socialer” uiteraard.

Het einde van de sms?

Het revolutionaire bij de lancering van Gmail in 2004 was dat e-mails gegroepeerd werden in conversaties over hetzelfde onderwerp, en niet langer chronologisch gesorteerd werden. Facebook nam dit principe al van bij het begin over, maar gaat hier nu nog een stapje verder in: via Facebook Messages kun je immers een sms beantwoorden met een e-mail (en omgekeerd) via één en dezelfde interface. En dat zou wel eens het einde van de sms kunnen betekenen. Wereldwijd is de verwachting dat we tegen 2013 vaker met onze gsm zullen internetten dan via onze computer. En waarom zou je dan nog betalen om een smsje te sturen, wanneer je ook een gratis Facebookbericht zou kunnen gebruiken?

Alles nog even samengevat

Gerelateerd