Even Apeldoorn reclame bekijken…

Een week of twee geleden zat ik met een stel Nederlanders aan het kampvuur op scoutscursus. Op een gegeven moment kwam de nieuwe reclamespot van verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer ter sprake, beter bekend als de “Even Apeldoorn bellen” spot. Overal werd instemmend geknikt bij het horen van de slogan.

Wat eigenlijk toch wel opmerkelijk is. Centraal Beheer is in Vlaanderen immers niet actief, en bij mijn weten worden de spotjes hier ook niet uitgezonden. En toch kent iedereen de wereldberoemde zin “Even Apeldoorn bellen?”. Kijken onze Vlaamse jongeren dan toch nog betrekkelijk vaak naar de NOS? Ik zou het eigenlijk niet weten…

Wat me na wat gegoogel wel opviel, was dat de reclamespotjes immens populair zijn, en stilaan deel gaan uitmaken van het collectief geheugen van de Nederlanders. Centraal Beheer weet dat ook en doet er dan ook alles aan om hun reclamespotjes zoveel mogelijk te cultiveren.

Zo bestaat er een website waarop alle reclamespotjes sinds de jaren zeventig verzameld worden. “Even Apeldoorn bellen Studios presenteert…” titelt de website. Voor elk spotje werd een filmaffiche gemaakt, je kunt de ‘making of’ van veel filmpjes bekijken,… Benieuwd wat jouw favoriet is 🙂

Nog straffer was de campagne voor 100 jaar Centraal Beheer. In 10 grote steden in Nederland kon je figureren in een pechsituatie op een reclameaffiche. En die vervolgens op je Facebook– of Hyvespagina zetten, of doormailen naar een vriend (zoals dat hoort in deze web 2.0 tijden).

Het opmerkelijkste is dat er nergens onder stoelen of banken werd gestoken dat het om reclame ging. Waar een ander merk in de eerste plaats leuke e-cards zou aanbieden en ‘en passant’ ook nog proberen meegeven waar hun merk voor staat, neemt de slogan “Even Apeldoorn bellen” hier een prominente plaats in.

En zeggen dat Centraal Beheer na de mislukte aanslag op de koninklijke familie (in Apeldoorn) een tijdlang serieus heeft overwogen om de populaire slogan af te voeren…

Gerelateerd