Een contentkalender in 5 stappen!

#

Of je het nu leuk vindt of niet, content posten op de digitale media van je bedrijf of organisatie vraagt planning.

Waarom heb je een kalender nodig?

  • Weg met de dagelijkse ‘wat-ga-ik-vandaag-posten’-stress!
  • Geen losse flodders meer, maar strategische content
  • Ziek worden of vakantieplannen? Geen probleem met ingeplande posts
  • Efficiënter én doeltreffender communiceren met digitale media

En hoe maak je zo’n kalender? Ga aan de slag in 5 stappen!

1. Strategie is het startpunt

Waarom communiceer je? Het is uiteraard belangrijk dat je content de resultaten boekt die je voor ogen had. Eerder deelden we het sjabloon ‘Strategie en contentkalender’ waar je tal van vragen vindt waarmee je je digitalemediastrategie kan vormgeven.

Een strategie bestaat uit 4 belangrijke onderdelen: doelgroepen, doelstellingen, kanalen en middelen. Voor je content gaat uitdenken en plannen, is het dus belangrijk te weten welke kanalen je gaat inzetten en welke resultaten je daarmee wil boeken.

Hoe doen wij dat?

Vorig jaar hebben we zelf ons sjabloon ingevuld. Geen ingewikkelde strategie in een lijvig dossier, maar de concrete strategische vragen kregen een praktisch en eenvoudig antwoord. We definieerden daarbij 3 doelstellingen en 3 doelgroepen. Die hebben we dan in verband gebracht met onze digitale kanalen en hoe vaak we die kanalen gaan gebruiken.

2. Betrek je collega’s

Een torenhoog cliché maar communicatie doe je niet alleen. Om tot een contentkalender te komen heb je heel veel inspiratie en samenwerking nodig.

Of je nu solo-ondernemer bent, in een organisatie alleen verantwoordelijk bent voor de communicatie of deel uitmaakt van een heus communicatieteam: om tot een contentplanning te komen, heb je allerlei ideeën nodig.

Verzamel collega’s, of klanten, leveranciers, partners, … die je ideeën en feedback kunnen geven.

Hoe doen wij dat?

Onze taken in verband met content zijn verdeeld onder verschillende kleine teams van 2 à 3 mensen. We hebben een team verantwoordelijk voor de nieuwsbrief en een team voor content op blog en sociale media. Toch wil dat niet zeggen dat enkel deze teams content echt gaan maken. Elke freelancer schrijft blogs en geeft input voor posts.

3. Eerst inspiratie, dan creatie

Net zoals je niet direct een video kan beginnen shooten, kan je ook niet direct aan de knoppen van Facebook zitten en een post schrijven. Waar haal je dan de mosterd voor goede content?

Trechter: het begint met veel inspiratie
  • Start bij wat écht relevant is voor jouw doelgroep: welke thema’s zijn voor hen interessant? Wat willen ze van jouw organisatie weten? Wanneer is het relevant om bepaalde thema’s te brengen?
  • Welke producten, diensten en evenementen staat er op de agenda? Hoe en wanneer ga je communiceren over deze kern van je organisatie?
  • Welke top topicals zijn interessant om op in te spelen?

Hoe doen wij dat?

Begin januari kwamen we met alle freelancers samen voor een eerste contentdag. We startten de dag met het invullen van onze jaarkalender: alle workshops en opleidingen we geven, alle evenementen waar we op aanwezig zullen zijn en de top topicals waar we iets leuks mee kunnen doen.

4. Vaste rubrieken en thema’s

Hoe vertaal je dan de contentideeën naar hapklare brokken? Bekijk per item in je kalender wat je ermee kan doen en welk kanaal je ervoor gaat gebruiken. Vaste rubrieken en formats kunnen helpen om een lijn te krijgen in je contentstrategie. Terugkerende items zoals cases, tips, getuigenissen, … zijn zowel voor jou als jouw publiek heel duidelijk.

Hoe doen wij dat?

Na het invullen van onze kalender deden we een heuse contentbrainstorm. We lijstten héél veel ideeën op: titels van blogposts, mogelijke cases, formats voor Facebookposts, videoconcepten,… Team content ging met al deze ideeën aan de slag om prioriteiten te kiezen en in te plannen in de kalender.

5. Doen!

De meést cruciale stap: contentcreatie! Maak ook echt tijd om je posts tijdig uit te werken. Een blogposts schrijf je niet in één knip of een Facebookpost vraagt soms wat grafisch werk. Neem vaste momenten in je agenda om echt te werken aan je content.

Hoe doen wij dat?

Twee weken na de eerste contentdag, organiseerden we een content-werkdag. Samen blogposts schrijven, cases uitwerken en toptopicals creeëren. Zo staat er na één dag heel wat content klaar om te verschijnen!

Aan de slag met contentstrategie-en planning?

Schrijf je in voor:

Gerelateerd