Hoe lezergericht zijn jouw webteksten?

Het is een van de stokpaardjes tijdens vormingen ‘Schrijven voor het web’: vertrek vanuit je lezer (ontvanger) en niet vanuit je organisatie (zender) als je een webtekst opbouwt.

Dus niet: “Wij geven 50% korting bij een bestelling van 2 tickets”
Maar: “U krijgt 50% korting op uw tweede ticket”

Geef toe: we krijgen toch allemaal liever iets dan dat een organisatie, bedrijf, winkel,… ons iets geeft. Bovendien focust de tweede formulering vooral op ‘u’ en ‘uw’ in plaats van op ‘wij’.

De Egoscan

Schrijf.be lanceerde onlangs een nieuwe tool op haar website: De Egoscan. Daar kun je zelf de test doen. Kopieer en plak er jouw webtekst en je krijg meteen te zien hoe lezergericht je teksten eigenlijk zijn. Of niet. En dan heb je werk aan de winkel.

Met deze webtekst leverde dat alvast het volgende resultaat op:

egoscan