Publiek19: over fygitalisatie, de kracht van ganzen én Frans Bauer

#

Afgelopen dinsdag (19/3) cureerde I Like Media de ‘Social Room’ in de Balzaal in de Gentse Vooruit tijdens de inspiratiedag #Publiek19.

Meer dan 500 medewerkers van Vlaamse nonprofit-organisaties verzamelden er een dag lang om inspiratie op te doen. Voor I Like Media waren Kristof, Brecht en Christophe aanwezig. En ook zij lieten zich uiteraard inspireren. Dit is wat ons bijgebleven is:

1. ‘Fygitaal’ is woord van de dag

Trendwatcher Herman Konings opende de dag en lanceerde meteen het buzzword van de dag: we leven een ‘fygitale maatschappij’, waarbij vooral generatie Y (20-35 jaar) meer terugkeert naar het fysieke dan we zouden denken.

Hoe verklaar je anders dat vinyl weer in de lift zit en dat we in 2017 bijvoorbeeld vaker in fysieke winkels kochten dan in 2016?

2. Communicatie op maat scoort

Een opvallend cijfer, luisterend oor (of beter: kijkend oog) en vooral: een geweldig idee. Dat zijn de ingrediënten van een van de creatieve cases die Kel Wouters had meegebracht.

De insteek is simpel. Het Opera House in Sydney is dé Instagramhotspot van Australië. Maar wat blijkt? Slechts 1% van de mensen die een foto posten, gaan daadwerkelijk binnen. Een gemiste kans.

Daar bedacht de toeristische dienst een antwoord op: ze nodigden de Instagrammers uit met een boodschap op maat. Wie een foto uploadde, kreeg de kans om een kijkje te nemen achter de schermen van het Opera House.

Het gevolg laat zich raden: blij verraste bezoekers én natuurlijk een tweede lading Instagramposts. Deze keer van binnen in het Opera House. Slim én sympathiek!

3. Segmentatie is cruciaal bij e-mailmarketing

Tussen de presentaties in onze Social Room door, konden we ook af en toe de ideeën van sprekers in andere zalen meepikken. Zo belandden we onder andere in de talk van Herman Maes over e-mailmarketing.

Wat we daaruit vooral onthouden hebben? Onderstaande vuistregel! Ga in je mailbestand geen tientallen verschillende lijsten ad hoc zitten maken, maar maak één lijst met al je contacten en segmenteer naargelang het doel van je mailing.

4. Authenticiteit werkt altijd

Pieter Rombouts doet de sociale media van de Abdij van Park in Leuven. Hoe saai kan het zijn om voor een eeuwenoude abdij een Facebookpagina op te zetten en te onderhouden?

Niet voor Pieter van de Dienst Toerisme van de stad Leuven! Hij maakt er een levendige pagina van met prachtige foto’s en veel interactie. Check vlug www.facebook.com/AbdijvanPark en je ontdekt er de praktijk van wat wij dagelijks verkondigen in onze opleidingen: een Facebookpagina leeft en groeit door consequente en authentieke posts, door variatie in formats en insteken, en door interactie met verschillende doelgroepen.

Tip van Pieter in deze sessie: durf experimenteren met meer ‘gewaagde’ posts, zoals deze hieronder.
Bij hem waren dat net de posts die het meeste likes opleverden.

https://www.facebook.com/AbdijvanPark/photos/a.154049075294802/323092638390444/?type=3&theater.

5. Frans Bauer is een communicatie-expert

Afsluiten doen we met een citaat uit de sessie van Sander Spanhove van Gemeente Evergem. Hun socialemedia-beleid is een beetje geïnspireerd op de werelberoemde lyrics van Frans Bauer:

Heb je even voor mij
maak wat tijd voor me vrij
ieder uur van de dag
denk ik steeds aan jou lach,
alleen jij maakt mij blij

Wat de link is met hun sociale media? Dat zie je op onderstaande foto:

Meer over #Publiek19?

Gerelateerd