DIGITALE COMMUNICATIE VOOR ONDERNEMERS

In samenwerking met

Hoe digitaal is jouw zaak? Anno 2017 communiceer je als ondernemer meer dan ooit digitaal.  Maar hoe begin je daaraan?

In deze interactieve workshopreeks verdiep je je telkens in kleine groepjes in een specifiek aspect van digitale communicatie. Geen grote marketingtheorieën, maar kleine praktische tips die de interactie met je klanten een stevige boost geeft.

Door middel van praktische oefeningen, duidelijke cases en uitwisselingsmomenten verken je de mogelijkheden van websites, nieuwsbrieven, apps en sociale media.

AGENDA

wo 23/8/2017 – Intern communiceren met Slack
Ken je Slack al? Met dit (gratis) programma organiseer je je interne communicatie onder collega’s, en ontlast je je mailbox. Samenwerken aan projecten, kennis delen, informatie uitwisselen: het kan allemaal! In deze praktische opleiding verkennen we samen de belangrijkste functies.

wo 30/8/2017 – Google Analytics voor beginners
Google Analytics is gratis software om het verkeer naar en op je website in de gaten te houden. In deze sessie verkennen we alle basisfuncties en krijg je antwoorden op vragen als: ‘Hoe installeer ik Analytics op mijn website?’, ‘wat zijn de meest gelezen artikels op mijn site via Facebook?’ en ‘Op welke pagina haken meest mensen af?’

wo 6/9/2017 – Flyers en folders maken met Canva
Om aantrekkelijke beelden te maken, hoef je heus geen krak te zijn in Photoshop of Indesign. Met Canva maak je snel en gemakkelijk afbeeldingen voor je website, nieuwsbrief, flyer of poster.

wo 13/9/2017 – Starten met Instagram
Een kwart van alle Vlamingen zit op Instagram en is het populairst bij 15-35 jarigen. Het ideale medium dus om in te zetten om met je zaak een jong(er) publiek te bereiken. Wat je moet weten over Instagram om te kunnen starten, kom je te weten in deze sessie.

wo 20/9/2017 – Jezelf profileren met LinkedIn
Als (startende) ondernemer is het vandaag belangrijk om jezelf online te profileren. Via LinkedIn kan je professionele connecties maken en op zoek gaan naar opportuniteiten voor je onderneming. In deze workshop gaan we praktisch aan de slag met LinkedIn: je zal je profiel optimaliseren, een goede update leren maken en de mogelijkheden verkennen van een LinkedIn-company page.

wo 27/9/2017 – Mijn website doorgelicht
Scoort jouw website goed in Google? Hoe kan je jouw site optimaliseren? Is alles gemakkelijk te vinden? Welke content kan ik plaatsen om meer bezoekers te genereren? Je kan met al jouw vragen terecht in deze workshop.

di 3/10 + 10/10 + 24/10 + 7/11 + 14/11 2017
Een website maken met WordPress (5 avonden)
WordPress.org is het professionelere broertje van het gratis WordPress.com. In 5 lessen leer je stap voor stap je eigen professionele website voor je zaak bouwen. Je zet een lokale webserver op en maakt berichten, pagina’s en menu’s. Je kiest uit miljoenen lay-outs en installeert plugins en widgets (om foto-albums en tabellen te maken, jouw site sneller te maken en te optimaliseren voor SEO,…).

wo 4/10/2017 – Eenvoudige video maken
We duiken in Instagram, Snapchat, YouTube en Facebook en de verschillende manieren hoe video’s hierin gemaakt worden. We nemen creatieve videocontent onder de loep en door middel van enkele slimme trucjes gaan we daarna zelf aan de slag.

wo 11/10/2017 – Adverteren op Facebook
Heb je een Facebookpagina en wil je jouw bereik, kliks of betrokkenheid nu en dan even laten pieken? Dan zijn Facebook-advertenties de oplossing. Vanaf 5 euro kan je al starten met adverteren op Facebook. In deze workshop leer je verder kijken dan de blauwe ‘promoot’-knoppen op jouw pagina, maar duiken we echt in de mogelijkheden van de advertentiemanager. Je leert wat een goede advertentie is en hoe je die zelf gemakkelijk kan opzetten.

wo 18/10/2017  – Al je sociale media samen beheren met Hootsuite
Hootsuite is een (gratis) programma waarmee je al je sociale media in 1 programma in de gaten houdt en beheert. Hoe dat werkt? Je ondervindt het aan den lijve in deze praktische workshop.

wo 25/10/2017 – De impact van mijn communicatie meten
Hebben al die likes, kliks en shares nu eigenlijk wel het gewenste effect? In deze workshop krijg je inzicht in de analytics van Facebook, Twitter en instagram. Ook de statistieken van je website en nieuwsbrief komen aan bod. Je leert de belangrijkste parameters selecteren en visueel voorstellen.

wo 08/11/2017 – Een eigen e-book maken

Een e-book is voor ondernemers een goedkope en waardevolle manier om nieuwe klanten te werven. Je wekt interesse op door zelf je kennis en expertise weg te geven via een boek. Schrijfcoach Laurence Verwee (The Power Of Books) introduceert je in deze sessie in de do’s & dont’s. De nadruk ligt op de inhoud, structuur en verspreiding van je e-book. Niet op het technische aspect. Je denkt ook zelf na over een eerste concept voor je toekomstige e-book.

wo 15/11 + 6/12 + 20/12 2017
Nieuwsbrieven maken met Mailchimp (3 avonden)

Mailchimp is een krachtige en heel gebruiksvriendelijke website waarmee je in een handomdraai mailings en nieuwsbrieven uitstuurt. In deze opleiding leer je stap voor stat sjablonen, mailinglijsten en nieuwsbrieven maken. We verdiepen ons ook in A/B-tests, inschrijvingsformulieren en statistieken

wo 22/11/2017 – Filmen & monteren met smartphone

Vandaag kan je met eenvoudige middelen je smartphone omtoveren tot een film- en montagetoestel. In deze hands-on workshop leer je met jouw smartphone professionele opnames maken en deze nadien monteren tot een wervende videoverhaal. Je krijgt alle instrumenten aangereikt om als mobiele reporter leuke videoverhalen te vertellen.

wo 29/11/2017 – Sociale Media inzetten in mijn onderneming
Hoe kan je sociale media professioneel inzetten om er als onderneming échte resultaten uit te halen? Dat leer je in deze workshop! We bekijken praktisch welke sociale media kanalen je kan inzetten voor welke doelgroep en boodschap. Je leert hoe je efficiënt en doelgericht met sociale media kan omgaan.

wo 13/12/2017 – Persberichten schrijven
Hoe krijg je je zaak in de pers, wetende dat journalisten elke dag overspoeld worden door honderden persberichten? In deze praktische opleiding leer je massa’s handige trucjes die ervoor zorgen dat jouw persberichten wél opgepikt worden.

TIMING

19u00: Onthaal met drankje en lekkere croques, aangeboden door TUUR, Croque Anders

19u30: Start workshop

20u45: pauze

22u00: Einde workshop

LOCATIE

Alle workshops vinden plaats op woensdagavond in de tijdelijke creatieve ontmoetingsruimte NEST (Graaf Van Vlaanderenplein 40, 9000 Gent).

Gemakkelijk bereikbaar met tram 21/22 en 4, en alle bussen die aan Gent-Zuid stoppen.

Parkeren kan onder het gebouw in Parking Zuid (P1).

MEEBRENGEN

Breng je laptop of tablet mee. Het lesmateriaal krijg je achteraf van ons via Slideshare.

PRIJS

Elke workshop kost 60 euro. Medewerkers van NEST kunnen inschrijven aan halve prijs. (Prijzen exclusief BTW)

Ingeschreven en kun je er toch niet bij zijn? Dan kun je gratis een andere workshop uit het aanbod kiezen. Inschrijvingsgeld terugbetalen doen we niet.

INSCHRIJVEN