De zin en onzin van filmpjes delen

Gisteren nam ik deel aan een online focusgesprek voor een onderzoek door Insites (bekend van de pop-ups op bijna elke grote Vlaamse website) en Artevelde Hogeschool (bekend van de statige toren die ze tussen de Overpoort en Kinepolis in Gent neerpootten vorig jaar). Een van de topics waarover ik samen met een aantal andere bloggers geïnterviewd werd, was het al dan niet verspreiden van (commerciële) boodschappen via social media.

Zet je een filmpje op je blog, Facebook, Twitter,… omdat je het grappig of leuk gemaakt vindt, los van de boodschap die erin zit of het product dat erin aangeprezen wordt? Of post je in de eerste plaats filmpjes waarmee je  je netwerk een product wil aanraden of een boodschap van maatschappelijk nut wil meegeven? Hou je rekening met wie die filmpjes post om ze te bekijken? Of sta je daar allemaal zo niet bij stil?

Onderstaand filmpje kwam onder andere aan bod tijdens het interview. Het gaat om een Britse sensibiliseringscampagne om je autogordel te dragen. “Zou je het op je blog zetten, en zoja waarom?” luidde de vraag. Een vraag waar je als blogger even bij gaat nadenken, want vaak schrijf je een post in een impulsief moment, omdat je op internet op iets stoot, omdat je iets meemaakt, of omdat je met een mening zit die je kwijt moet.

Ik heb er even over nagedacht. En in het geval van deze spot, moet ik concluderen dat ik hem vooral wil delen omdat ik hem heel knap gemaakt vind. Ook al gaat het om een nobel doel, waar ik volledig achter sta. Mocht dezelfde boodschap in een crappy, saaie clip gegoten zijn, had je hem hier niet zien staan.

Misschien een ietwat vreemde vaststelling, maar zo werkt het helaas wel in de praktijk. Vraag maar eens aan 100 jongeren waarvoor de “no koffiekoeken for you” spot reclame maakt, en een groot deel zal je het antwoord schuldig moeten blijven. Ook al was het dé hype van 2009…

Maar bij deze voeg ik dus de daad bij het woord en post ik het bewuste filmpje hier op deze blog. Vooral omdat het zo goed gemaakt is, dus 🙂

Gerelateerd