De Tooltester: Giphy

#

Elke maand testen we bij I Like Media een handige digitale tool. Deze keer tovert Brecht Giphy uit zijn hoed. Een online database en zoekmachine om GIF’jes te vinden én maken.


Voor wie uit de lucht valt, eerst en vooral een kleine introductie. Wat zijn GIF’jes? Dat zijn korte, zichzelf tot in de eeuwigheid herhalende fragmenten. Zonder geluid. Deze is bijvoorbeeld een klassieker. Mind=blown, je gebruikt hem als er iets ongelooflijks gebeurt en je met verstomming geslagen bent. Ook als dat een tikkeltje ironisch is.

Natuurlijk heeft niet iedere GIF een vaste betekenis. En daarom is de gigantische database van Giphy zo dankbaar. Voor eender welk onderwerp is er een aanbod.

Hoe werkt het?

Via GIPHY pluk je GIF’s uit de database of je maakt er gewoon zelf eentje. Beide mogelijkheden leggen we uit.

Bestaande GIF downloaden 

  1. In de zoekbalk bovenaan geef je in wat voor beeld je zoekt
  2. Je krijgt een shitload resultaten
  3. Kies en download je favoriete GIF
  4. Klaar!

Hoe plaats je die GIF nu op Facebook? Door het .GIF-bestand vanop je computer te uploaden, zoals je een foto of video post. Op die manier krijg je een proper resultaat op mobiel en desktop, dat er zo uit ziet:

Eigen GIF maken

  1. Surf naar de GIF Maker
  2. Kies hoe je te werk wil gaan. Zijn foto’s het bronmateriaal voor je GIF? Een YouTubevideo? Of een video die je zelf gedraaid hebt?
  3. Maak je een slideshow met foto’s? Dan moet je nog instellen hoe snel de foto’s na elkaar volgen.
  4. Werk je met video? Dan selecteer je een beginpunt en duurtijd voor het fragment.
  5. Je krijgt de mogelijkheid om nog extra tekst, animaties of filters aan je GIF toe te voegen. Zelf houden we het we liever bij een onbewerkt resultaat, omdat de opties van GIPHY vrij kitscherig zijn. Al kan dat natuurlijk net een bewuste keuze zijn.
  6. Klaar!

Werk je met foto’s? Dan sleep je die in de juiste volgorde en stel je in hoe lang ze in beeld zijn.

Wil je van een video een GIF maken? Dan kies je een beginpunt en duurtijd voor dat fragment.

Let erop dat als je foto’s of een video maakt voor een GIF dat je camera steeds stabiel staat. Anders krijg je een schokkerig resultaat en dat zou de waarde van je beeld tenietdoen.

Ten slotte nog een bedenking. Als je geen account hebt op Giphy, zijn al je creaties per definitie publiek. Wil je dat liever niet? Dan registreer je je best eerst op de site. Het kost je helemaal niks. Extra voordeel: als je een eigen account hebt, staan al je GIF’s netjes in je persoonlijk kanaal. Zo vind je ze makkelijk terug.

Voordelen

✔️ Zeer intuïtief en gebruiksvriendelijk

✔️ Helemaal gratis

✔️ In enkele muisklikken heb je een GIF om posts, blogberichten of je nieuwsbrief op te vrolijken. Een bestaand fragment of gewoon een eigen creatieve vondst.

Nadelen

❌ Als je eigen GIF’s maakt zonder een account te hebben op de site, verdwijnen je creaties ergens in het immense aanbod.

Onze beoordeling

💛💛💛💛🖤

De gebruiksvriendelijke combinatie van de database en maker om zelf GIF’s te ontwerpen, maakt dat deze tool dé way to go is. Als Giphy nog niet bij je favoriete websites hoort, dan is dat vanaf nu gegarandeerd wel het geval.

PS: Deze hebben jullie uiteraard nog tegoed. Het resultaat van ons eigen Giphygeknutsel. Met dank aan Ikea! 😉

Een GIF gemaakt van een video.

Een GIF gemaakt van twee foto’s.

Zelf creatief aan de slag?

Schrijf je dan zeker in voor onze workshop ‘Creatieve concepten bedenken voor sociale media‘ op 9 oktober in Brugge.

Of wat dacht je van ‘Beter gezien worden op Facebook‘ op 6 november in Antwerpen?

Gerelateerd