De naam van je organisatie veranderen op social media

Het voorbije half jaar ben ik druk bezig geweest met de fusie en de daarmee gepaard gaande naamsverandering van Jeugdwerknet en JAVI naar Mediaraven. Zo’n naamsverandering heeft ook invloed op de sociale media kanalen van je organisatie. Maar hoe pak je zo’n naamsverandering aan? Ik zet de populaire netwerken even op een rijtje:

Facebook

Bij Facebook is het eenmalig mogelijk om de naam van je pagina te veranderen. De enige restrictie is dat je nog geen 200 fans mag hebben. Heb je er al 1000 of meer? Dan maak je misschien best een nieuwe pagina. Het enige alternatief is immers fans verwijderen tot je onder de 200 zit.

De naam veranderen doe je door op je pagina naar ‘openbare gegevens bewerken’ te gaan in het administratiepanel. Je kunt om het even welke naam van minstens 5 karakters kiezen. Op voorwaarde dat die naam nog niet in gebruik is natuurlijk.

Twitter

Op Twitter moet je onderscheid maken tussen je twitternaam (@vljr) en je schermnaam (Vlaamse Jeugdraad). Beide kun je hernoemen zonder enig probleem. Je vindt die mogelijkheid bij ‘instellingen’ > ‘account’. Wel best even laten weten aan je volgers dat je voortaan een andere twitternaam hebt.

Ook hier geld dat de naam nog niet in gebruik mag zijn. Een naam moet minimum 4 en mag maximum 15 karakters lang zijn. Maar pas op: hoe langer je twitternaam, hoe minder ruimte er overblijft voor andere karakters in een tweet, als iemand naar jou wil verwijzen.

YouTube

YouTube is gekoppeld aan je Google-account. Je naam veranderen op YouTube is dus niet vanzelfsprekend. Je neemt hiervoor best contact op met YouTube zelf. Of je registreert met een nieuwe Google-account.

Foursquare

Als je organisatie van naam verandert, wil je uiteraard niet dat mensen nog op je oude naam kunnen inchecken. Je past dus best je naam aan, in plaats van een nieuwe plaats aan te maken. Dan behoud je ook automatisch je mayor, aantal checkins, specials… Je moet wel eigenaar zijn van die plaats (door je plaats te claimen) om de naam te kunnen aanpassen.

Pinterest

Pinterest maakt het je gemakkelijk: zowel de naam als de URL kun je ten allen tijde veranderen. Voor de URL geldt wel opnieuw dat de URL nog niet ingepalmd mag zijn natuurlijk.

Naam veranderen op Pinterest

Slideshare

Bij slideshare (om powerpoints online te delen met je publiek na een vorming of een lezing) ligt het wat moeilijker. Je kunt je e-mailadres, je logo en je schermnaam aanpassen, maar de URL van je slidesharekanaal is niet aanpasbaar. Er zit dus niets anders op dan een nieuw slidesharekanaal te beginnen.

Op zoek naar een geschikte naam?

Als uitsmijter nog deze: wil je in een klap checken welke namen op sociale media nog beschikbaar zijn? Dan kan dat eenvoudig met http://treefrogonline.com/namefinder

Gerelateerd