De Facelift van Facebook

Een nieuwe lente, een nieuw geluid, een nieuwe facebooklay-out. De voorbije weken stelde Facebook heel wat nieuwigheden voor die de komende weken en maanden ook in België geïntroduceerd zullen worden. Ik zet de belangrijkste even op een rijtje:

De Timeline terug naar 1 kolom

De Facebook Timeline is intussen anderhalf jaar oud. En zeker in het begin waren veel gebruikers er radicaal tegen gekant. Vooral het feit dat je posts van links naar rechts springen langs de tijdlijn was een bron van ergernis. In Nieuw-Zeeland test Facebook daarom momenteel met een kleine groep gebruikers een Timeline lay-out uit met een brede kolom voor al je posts en een kleinere kolom voor de berichten van de apps die je gebruikt.

 

Bepaal zelf wat je ziet op je startpagina

“Tot ziens, warboel. Zeg hallo tegen heldere, prachtige verslagen.” Facebook weet maar al te goed dat de startpagina’s van veel gebruikers de voorbije maanden gigantisch zijn beginnen dichtslibben en dat gebruikers graag meer controle willen over wat er wel en niet verschijnt. Met een compleet redesign en een aantal nieuwe filters, willen ze daar bij Facebook nu iets aan doen.

Opmerkelijk hier is dat het design van de mobiele app voor smartphones en tablets nu ook de lay-out wordt voor de desktopversie. Het feit dat Facebook wereldwijd nu al vaker mobiel geraadpleegd wordt dan met een vaste computer, speelt daar zeker een rol in.

Sociaal zoeken met Facebook Graph

Ik zoek al mijn vrienden uit Gent die fan zijn ‘chiro’. Voor marketeers en communicatieverantwoordelijken wordt zoeken naar bepaalde doelgroepen wel zeer boeiend met de nieuwe Facebook Graph. Werkt al in de Angelsakische wereld, en zal binnenkort ook onze zoekervaring op Facebook compleet veranderen. Dat Google zich maar al schrap zet…

Betalen om geen betalende posts meer te zien?

Betalen voor een reclamevrije versie van een app of website is op zich niet zo vernieuwend. Er zijn honderden andere apps die op hetzelde model gestoeld zijn. Denken we maar aan Spotify. Voor beheerders van facebookpagina’s is het dan weer slecht nieuws. Zij moeten immers al sinds kort al betalen om via sponsored posts al hun fans te bereiken. En nu krijgen die fans ook nog eens de mogelijkheid om te betalen om die gesponsorde posts dan toch niet te zien. Leg dat maar eens uit…

sponsored posts

 

(Dit artikel verscheen ook op de MediaHelpdesk van Mediaraven vzw)

Gerelateerd