De 10 meest gelezen artikels in 2013

#

Welke blogposts vielen het meest in de smaak het afgelopen jaar op www.ilikemedia.be? Ik zet de 10 meest gelezen artikels graag op een rijtje. Het geeft meteen ook een boeiend beeld van wat er het afgelopen jaar allemaal bewoog op het vlak van online communicatie. Zowel in de wereld als bij I Like Media.

1. Deze NMBS-tweet heeft een vermoedelijke vertraging van… een paar jaar?

nmbs_silhouet

Of dit artikel uit maart er voor iets tussen zat, weet ik niet. Maar in 2013 zette de NMBS (eindelijk) de eerste officiële stappen op Twitter. Wie het hele jaar al een trekkende rol speelde in de digitalisering van de NMBS was de tweetende treinbestuurder @stationschefBMO. Hij zorgde dit najaar met #nmbsocial overigens ook voor een ware hype in vele treinstellen.

2. Na de architect, dichter en componist… de stadsfacebooker!

In 2013 ontwikkelde I Like Media voor Creatief Schrijven de nieuwe cursus ‘Schrijven voor sociale media’. Bij de try-out in maart, zaten onder andere de community managers van Stad Antwerpen in de cursus. En zo kwam ik op dit wel heel erg originele gebruik van een facebookpagina uit.

3. De Facelift van Facebook

Facebook experimenteerde vrolijk verder in 2013: gesponsorde posts, een nieuwe lay-out voor gedeelde links, restyling van de timeline, facebook graph, sleutelen aan edgerank … Veel van die vernieuwingen waren maar een kort leven gegund. Maar aangezien Facebook nog altijd met ruime voorsprong het meest gebruikte sociale netwerk is, moeten we als communicatiemedewerker mee blijven met wat nieuw is. Of we dat nu leuk vinden of niet.

4. De naam van je organisatie veranderen op social media

Persoonlijk mocht ik in 2013 mee vorm geven aan de lancering van de nieuwe huisstijl, naam én sociale mediakanalen van Mediaraven vzw. Ik schreef er deze blogpost over, omdat het niet altijd even evident bleek om je naam te veranderen op sociale media.

5. Promo voeren met Instagram (3): Ellie Goulding

ellie_goulding_instagram

Instagram brak door in 2013. Het is niet voor niks dat ‘selfie’ woord van het jaar werd. Persoonlijk vermoed ik ook dat het hét netwerk is om in 2014 in de gaten te houden. De reeks ‘Promo voeren met Instagram’ trok veel lezers. En fans van Ellie Goulding blijkbaar 😉

6. Dé filmpjes van 2012

Een van de laatste blogposts van 2012, kon ook in 2013 op heel wat belangstelling rekenen. Waarom? Omdat het over filmpjes ging. En we kijken met zijn allen nu immers heel graag naar video’s online. Of ze nu over niezende panda’s gaan, of een blik achter de schermen van je organisatie geven. Misschien wel een van je goede voornemens voor 2014: je YouTubekanaal een nieuwe boost geven?

7. 10 geboden voor je facebookpagina

Deze blogpost is gaandeweg een beetje dé handleiding geworden voor talloze workshops ‘Aan de slag met sociale media’ het afgelopen jaar. Zijn deze geboden heilig? Wellicht niet. Maar ze kunnen elke vereniging wel dichter brengen bij die ultieme facebookpagina die we allemaal willen.

8. Koning Filip: een top topical van formaat

filipheijn

Albert II ging en Koning Filip kwam en zorgde ervoor dat #koningfilip al meteen een van de eerste Belgische trending topics ooit was. Veel bedrijven en organisaties maakten handig van deze ‘top topical’ gebruik om hun eigen karretje aan te haken aan de hype. Met een overload aan likes, comments en shares tot gevolg.

9. 10 tips voor je digitale nieuwsbrief

In tijden waar Gmail een postvak ‘reclame’ uitrolt en jongeren Snapchat en WhatsApp prefereren boven e-mail, denk je maar beter goed na over hoe, wanneer en hoe vaak je je digitale nieuwsbrieven verstuurt. De vorming bij pOdiumkunsten kon op veel belangstelling rekenen. In juni vindt de sessie nog eens plaats in het aanbod van Publiek Centraal.

10. Hoe omgaan met negatieve feedback online?

Omdat online communicatie niet altijd rozengeur en maneschijn is. Wat als het misloopt? Hoe reageer je? Wat zeg je beter wel en niet? En wat zijn trollen?

Gerelateerd