Hoe vind je online content voor je organisatie?

#

Wat zal ik vandaag eens op mijn facebookpagina zetten? Het is een vraag die veel verenigingen zich geregeld stellen. En het is per definitie al een indicatie dat je eigenlijk fout bezig bent. Eigenlijk zou je je hoofd moeten breken over de volgende vraag: ‘Damn, ik heb hier 10 goede ideeën voor facebookposts, maar welke ga ik deze week wel en niet posten?’

Een gevarieerde mix aan content aanbieden om met je achterban in interactie te gaan, is de beste garantie dat je fans je posts ook daadwerkelijk zien. Dat was de conclusie van het artikel ‘Hoe bepaalt Facebook wie de updates van je pagina te zien krijgt en wie niet?‘. Maar hoe kom je aan die content? We zetten 4 onontbeerlijke bronnen voor content voor jouw organisatie op een rijtje.

1. Google Alerts

Google Alerts is een tool die we ook al eens durven omschrijven als ‘omgekeerd googelen’. In plaats van elke dag jouw thema of organisatie te moeten googelen, stel jij zelf in over welke kernwoorden je elke dag een mailtje wilt krijgen van Google. In dat mailtje krijg je dan elke keer alles wat er die dag over jouw kernwoord verschenen is online in blogs, websites, video’s, … Gratis en voor niks in je mailbox!

google alerts

2. Hashtags volgen via Hootsuite

Soms is het veel interessanter om hashtags te volgen in plaats van personen. Op www.twitter.com moet je elke dag opnieuw die zoekopdrachten uitvoeren. En dat is omslachtig. Met Hootsuite kun je zoekopdrachten opslaan, zodat je elke tweet die verstuurd wordt met pakweg de hashtag #ilikemedia mooi in een kolom samengevat krijgt.

hootsuite

3. Andere facebookpagina’s volgen

Facebook is een sociaal netwerk. Cruciaal dus dat je niet alleen je eigen boodschappen de wereld in stuurt, maar ook de pagina’s van andere verenigingen uit je sector volgt. Hun content delen, een tof initiatief van bevriende organisaties posten of een straffe foto een tweede leven geven op jouw pagina… De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar dan moet je wel op de hoogte zijn wat je concullega’s allemaal uitspoken online natuurlijk.

facebook search

4. Feedly

Elke communicatieverantwoordelijke heeft wel een aantal bronen, websites, blogs, … die informatie verzamelen over het thema waar jouw organisatie mee bezig is. Feedly is een app die je toelaat om je eigen online krant samen te stellen met nieuws van die sites die er echt toe doen voor jou. Op die manier komt het nieuws naar jou toe, in plaats van elke dag tientallen sites te moeten bezoeken in de hoop dat ze iets nieuws gepost hebben.

feedly app

Heb je zelf nog andere fantastische bronnen voor je online content?
Vertel het hieronder in het reactieveld. En dan vullen we dit lijstje met veel plezier aan.

 

Gerelateerd