Betere teksten voor je website schrijven? Dat doe je zo!

#

Op 28 oktober start Kristof een nieuwe lessenreeks ‘Schrijven voor websites’ in het open aanbod van Creatief Schrijven. Om alvast in de sfeer te komen, lichten we daarom alvast een tipje van de sluier. Met deze 5 tips til je de teksten voor je website ongetwijfeld naar een hoger niveau. 

schrijven_voor_websites_big

1. Kies een duidelijke titel

Online hebben mensen niet de tijd om elke vage of mysterieuze titel aan te klikken in de hoop dat er iets interessants achter verscholen zit. Doe dus niet te zot en laat helderheid voorgaan op woordspelletjes en grappige vondsten.

Een belofte in je titel steken, helpt trouwens. Kijk maar eens naar de titel van de webtekst die je nu aan het lezen bent. Uiteraard enkel wanneer je de verwachtingen ook inlost en het onderwerp inhoudelijk relevant genoeg is. Anders kun je beter bij Newsmonkey gaan werken. 😉

2. Schrijf oprolbaar

Vermijd ellenlange inleidingen en begin meteen met de essentie van je webartikel. Waar zal de tekst over gaan? Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Op basis daarvan beslist je lezer of hij verder leest of niet.

Hoe verder je leest, hoe minder essentieel de inhoud wordt. Spaar die extra quote van de voorzitter en de opsomming van alle partners in het project dus maar op voor je laatste alinea. Wanneer je lezer de tekst onderaan oprolt, dan blijft je tekst overeind. Wanneer je eindigt met de belangrijkste conclusie, heb je wel een probleem.

3. Gebruik tussentitels

Weblezers scannen je tekst op zoek naar ankerpunten die hen de weg wijzen. Maak het je lezer gemakkelijk en maak je tekst zodanig op dat de structuur meteen duidelijk is. Maak geen tekst van 17 lijnen, maar werk met korte alinea’s van 2-3 lijnen per alinea (op desktop).

Bundel alinea’s die samen horen onder passende tussentitels. Goede tussentitels vertellen de lezer wat hij kan verwachten in de volgende 2-3 alinea’s die volgen. Zorg dus ook hier voor een heldere titel die teast.

4. Link waardevolle woorden

Hyperlinks zijn wellicht nog het grootste verschil tussen online en offline communicatie. Gebruik ze dus op een zinvolle manier en wees er spaarzaam mee. Elke link is immers ook een ontsnappingsroute voor je lezer.

Link altijd waardevolle woorden. Een link valt op in je tekst doordat hij een kleur en lijntje krijgt. Link dus nooit achter ‘hier’ of ‘klik hier’, maar bijvoorbeeld achter ‘schrijf je in’ of ‘bestel het boek’.

5. Verrijk met media

Bij een webtekst is tekst en beeld nooit echt los te trekken van elkaar. Gebruik dus de mogelijkheden van het internet. Zorg voor een sprekende foto bij je tekst, embed een relevante YouTube-video, tweet of Instagramfoto.

Nog een stapje verder gaan? Verken de mogelijkheden van Issuu, Slideshare, Flickr, Infogr.am of Soundcloud. En maak je webtekst multimedialer dan ooit.

Zin in meer?

Doen deze tips je verlangen naar meer? Op 28/10, 17/11 en 16/12 oefen je drie dagen lang om betere teksten voor je website te schrijven. Samen met Kristof en de andere deelnemers denk je na over goede concepten voor je teksten. En je krijgt persoonlijke feedback, zowel op inhoud, insteek als stijl.

Meer info: creatiefschrijven.be/cursus/schrijven-voor-websites/

Foto: Adrian Perez  (CC BY-SA 2.0)

Gerelateerd