Wat betekenen de nieuwe Digimeter-cijfers voor jouw communicatiestrategie?

door | 24/01/2018

Elk jaar bevraagt imec duizenden Vlamingen over hun digitaal gedrag: welke toestellen bezitten ze, welke netwerken gebruiken ze en hoe staan ze tegenover al die technologie? Vanaf vandaag is de cijfers uit 2017 beschikbaar. Honderden grafiekjes en tabellen. Maar wat moet je daar als organisatie mee aanvangen? We lijsten hieronder graag alvast 5 conclusies op die volgens ons best wel wat invloed kunnen hebben op je communicatiestrategie.

1. YouTube en Facebook zijn populairste sociale media

He gebruik van sociale media zit nog altijd in de lift. 80% van de Vlamingen is actief op minstens 1 sociaal netwerk. YouTube is de grote winnaar: in alle leeftijdscategorieën stijgt het gebruik. Facebook stijgt nog altijd in gebruik bij 20-plussers, maar verliest terrein als sociaal netwerk bij tieners (84%). En Twitter? Ten opzichte van 2016 moet de microblogsite 2% prijsgeven. 18% van de Vlamingen worden nu als actieve gebruikers beschouwd.

digimeter youtube facebook

 

Wat betekent dit voor jouw organisatie? Video blijft heel belangrijk in je communicatie. Maak dus eens wat vaker een video, post hem rechtstreeks op Facebook (dat ziet het algoritme graag), maar zet het fimpje ook op je YouTube-kanaal (daar word je gemakkelijker gevonden). Zo ben je aanwezig op de twee populairste sociale netwerken.

2. Jongeren gebruiken Snapchat minder, Instagram stijgt stevig

Is de hype van Snapchat bij jongeren al over? Zo lijkt het wel. Sinds Instagram ook stories introduceerde in augustus 2016, krijgt Snapchat heel wat klappen, en dat vertaalt zich nu ook duidelijk in de Digimeter-cijfers. In 2017 gebruikte 61% van de tieners het nog dagelijks. Nu is dat nog maar 47%.

Bij Instagram zien we de omgekeerde beweging: Instagram blijft enorm populair bij tieners (72% is een actieve gebruiker). Maar de grootste stijging zien we in de categorie 20-46 jaar. Daar gebruikt nu bijna de helft van de Vlamingen Instagram.

 

Wat betekent dit voor jouw organisatie? Als je nog niet op Instagram zit, wordt het dringend tijd om te bekijken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn. Zeker nu het netwerk ook meer en meer bij dertigers en veertigers lijkt door te breken. Instagram is de perfecte tool om verhalen te vertellen, een blik achter de schermen te geven, je medewerkers en publiek in de kijker te zetten,…

 

3. WhatsApp zet haar opmars verder bij volwassenen

Het zijn nog geen cijfers zoals in Nederland, waar tegen de 70% WhatsApp dagelijks gebruikt, maar het gaat wel stilaan die richting uit. In de leeftijdscategorie 20-49 gebruikt bijna de helft dagelijks WhatsApp. Bij jongeren (15-19) blijft Messenger (72%) de populairste app om te communiceren. SMS (61%) en Snapchat (47%) blijken nog altijd veel populairder dan WhatsApp, dat nu door 30% dagelijks gebruikt wordt.

digimeter messaging

 

Wat betekent dit voor jouw organisatie? WhatsApp is in eerste instantie een communicatiemiddel tussen individuen. Maar in 2018 komt WhatsApp Business eraan. Al moet je daar misschien niet op wachten om als organisatie al WhatsApp in te zetten. Een groep opzetten met je beste klanten of een verzendlijst starten als alternatief voor je nieuwsbrief, lijken ons alvast twee eerste stappen om de dialoog met je doelpubliek aan te gaan.

 

4. Toch nog niet iedereen heeft een smartphone

Dat WhatsApp nog niet massaal doorbreekt, heeft wellicht ook te maken met de gestage groei van het aantal smartphones in Vlaanderen. Nog altijd 22% van de Vlamingen heeft geen smartphone. Waar je de voorbije jaren nog een jaarlijkse groei zag van +10%, is het aantal smartphones in Vlaanderen in 2017 maar matig gestegen van 74% tot 78%.

Wat betekent dit voor jouw organisatie? Vooral wanneer je een publiek van 50+ wil bereiken, zet je best nog niet al te veel in op communicatie via mobiel internet en smartphones. Slechts 63% van de 50plussers heeft een smartphone. Bij 65+ is dat 48%. Een folder op hun maat of een sms-dienst is misschien nog niet zo’n gek idee.

5. Innovatie gaat gestaag verder

Als afsluiter nog dit: ook in Vlaanderen wordt onze maatschappij steeds digitaler en mobieler, maar dat gaat allemaal toch iets minder snel dan veel trendwatchers laten uitschijnen.

Een paar voorbeelden:

  • Bellen via een mobiel netwerk (denk aan Skype, Facetime, WhatsApp…) is in opmars, maar is nog lang niet overal verspreid. 50% van de 30-49-jarigen doet het dagelijks. Bj tieners slechts 22%.
  • Muziek streamen (43%) is voor het eerst populairder dan cd’s beluisteren (41%), maar dat is nog altijd maar een stijging van 3% ten opzichte van 2016.
  • Netflix groeit, maar heeft de traditionele tv nog lang niet verdreven. 21% van de Vlamingen heeft nu toegang tot Netflix. Een stijging van 6%.
  • Van alle Vlamingen heeft 7% een VirtualReality-bril in huis. 73% heeft het nog nooit uitgeprobeerd.
  • 5% heeft een slimme thermostaat ‘al eens gebruik’, 31% heeft er nog nooit van gehoord.

Wat betekent dit voor jouw organisatie? Hou die nieuwe digitale trends zeker in de gaten, experimenteer ermee, maar zet er pas echt zwaar op in als het echt een meerwaarde is voor jouw orgnaisatie én jouw publiek. Diversifiëren en de juiste platformen en technologieën gebruiken voor het juiste publiek en doel, daar komt het op neer. De tijd dat je met één mailing al je doelgroepen kon bereiken, is lang voorbij. The next big thing is a lot of small things.

 

Meer cijfertjes?

Lees alles nog even na op www.imec.be/digimeter 

 

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer