9/11 en advertising (2): campagnes na 2001

Ook na 2001 werd in advertenties wordt het bekende beeld van de brandende torens gebruikt. En misbruikt. Tijd voor een klein overzichtje…

Deze advertentie komt van CoBis, die waarschuwt voor aan aanslag op je computer: “Some day your computer will become a target”

Bic heeft ook een tippex-variant in de winkelrekken, en maakte daar in Amerika op onderstaande manier reclame voor. Alsof je met Bic alles kunt uitwissen…

En wat dan te denken van deze anti-rook campagne uit 2008? De tekst onderaan deze affiche kopt: “Terrorist-related deaths since 2001: 11.337. Smoking-related deaths since 2001: 30.000.000”.


Ook MTV gebruikte het dodencijfer van 9/11 voor een hoger doel: een campagne die aandacht vroeg voor honger, armoede en aids in de wereld. Naast de torens staat te lezen: “2863 mensen gestorven”, naast de jongen op de brug: “824 miljoen mensen sterven wereldwijd van honger.” Gevolgd door een oproep: “the world united against terrorism. It should be united against hunger as well.”

Nog meer goede doelen: Links een advertentie van Greenpeace uit Roemenië als waarschuwing tegen de bouw van een kerncentrale. Rechts een ad van WWF met de baseline: “For nature every day is 9/11”

Een brug te ver? Of goed gevonden? De meningen zijn verdeeld, en ik ben persoonlijk ook niet van elke advertentie even zwaar overtuigd, eerlijk gezegd. Wat er ook van zij: advertenties die 9/11 gebruiken als referentie, verschijnen nog steeds. Recentelijk nog verscheen deze advertentie van de de Pub Courrier onder de titel ‘Learn to anticipate’ (september 2010)

Gerelateerd