8 dingen die we kunnen leren uit de socialemedia-strategie van NMBS

#

Er waren tijden dat de NMBS hopeloos achterop hinkte op sociale media. In maart 2013 berichtten we in een blogpost hoe de account @StationschefBMO haast in zijn eentje onze nationale spoorwegen rechthield.

Intussen zijn we twee jaar verder en heeft NMBS reuzestappen vooruit gezet. In 2014 lanceerden ze een officiële twitter-account, en de voorbije maanden kwam daar ook Facebook en Instagram bij. En daarvoor trekken ze alle registers open.

Toegegeven: NMBS heeft een social media team en een budget waar veel non-profit verenigingen wellicht een jaar of 5 hun werking draaiende mee kunnen houden. Maar dat betekent niet dat we niet kunnen leren van de technieken die ze gebruiken. Een overzichtje:

 

1. Zorg voor nuttige informatie

Waar NMBS op Facebook en Instagram resoluut kiest voor entertainment, gebruiken ze Twitter vooral om snel up to date informatie te verspreiden. Met alleen entertainment kom je er immers niet. Je moet als organisatie nog altijd iets te vertellen hebben.  En het leert ons meteen dat elk netwerk haar eigen regels heeft, en je niet alles op al je netwerken moet gaan posten.

screenshot-twitter.com 2015-09-02 01-02-35

 

2. Antwoord op posts van je doelpubliek

Hashtags volgen kost niet veel geld, hoogstens wat tijd. En als een van je reizigers dit post, dan kun je toch niet anders dan daarop gepast inspelen?

nmbs_muziek

3. Blik terug in de tijd

Foto’s uit de oude doos doen het altijd. er bestaat zelfs een hashtag en een gepast tijdstip voor: #tbt ofte #throwbackthursday. En met een geschiedenis van bijna 200 jaar kan de NMBS nog wel eventjes doordoen met graven in het collectief geheugen.

nmbs_terugblikken

4. Speel in op hypes

En zorg liefst ook nog dat het grappig is, zoals in deze facebookpost. Voor wie het nog niet zou doorhebben: met Minions scoor je altijd 😉

nmbs_minions

6. Geef een blik achter de schermen

Op Instagram en Facebook kan het elke dag een beetje Open Bedrijven Dag zijn. Hoe gaat het eraan toe in dat deel van je organisatie die je klanten doorgaans niet te zien krijgen? In dit geval vertelt NMBS-medewerker Liselot het je in een filmpje.

nmbs_liselot

6. Zet je medewerkers in de kijker

NMBS heeft ook begrepen dat hun doelpubliek in de eerste plaats in contact komt met mensen, en niet enkel met treinen en stations. En dat ook de sociale media af en toe die menselijke kant mogen (of zelfs moeten!) uitstralen in de verhalen die je daar vertelt.

nmbs_medewerkers

7. Werk visueel

Online video is hot. Kost veel gelden moeite?  Niks van! Als het idee of het concept van de video goed zit, wordt het kinderspel. En dan kom je met wat speelgoed en een fototoestel al een heel eind ver.

nmbs_stopmotion

 

8. Praten helpt. Fouten toegeven ook.

Sociale media draait om sociale interactie. Te vaak wordt het gezien als veredeld nieuwskanaal waar de organisatie in kwestie vooral haar eigen winkel tentoonspreidt. NMBS toont dat het ook anders kan. En dat je veel bereikt als je vriendelijk blijft. En je fouten toegeeft.

screenshot-twitter.com 2015-09-02 01-01-54

 Zelf meer halen uit je sociale media strategie?

Schrijf je dan in voor de cursus ‘Sociale media: Contentplanning, strategie en analyse‘ op do 15/10 en 12/11 in Antwerpen (meer info)

 

 

Gerelateerd