7 inspirerende Facebookposts van steden en gemeenten

#

Ook steden en gemeentes zijn aanwezig op sociale media. Zij proberen informatie tot bij hun inwoners te brengen.

Bij velen blijft dit een basistekstje en een link naar hun website. Andere gemeentes proberen met hun pagina ook de betrokkenheid met hun publiek te verhogen of informatie op een creatieve wijze te verpakken.

1. Gent: vertel het met video

Gent zet al een paar jaar in op video: beleidsbeslissingen, grote openbare werken, achter de schermen van de stad of aankondigingen van evenementen, worden steevast met een leuke video aangekondigd.

Let wel, deze aanpak vergt tijd en budget om dit mooi uit te werken en is dus niet van toepassing voor alle steden en gemeentes.

Deze aanpak werd in 2018 genomineerd voor de Prijs voor overheidscommunicatie van Kortom vzw.

https://www.facebook.com/stadsbestuurgent/videos/1300134063421288

2. Aalst: jezelf profileren als shoppingstad

Aalst is meer dan carnaval alleen, en dat willen ze in de kijker zetten met deze fijne campagne via sociale media. Wat heb je nodig? Een BV, een leuk filmpje en een paar goed gevonden woordspelingen met het woord ‘zak’.

https://www.facebook.com/StadAalst/videos/2202128413187763/

Nog meer inspiratie nodig?

Snuister door onze inspiratiegids vol goede voorbeelden van organisaties die in 2018 scoorden met hun posts op sociale media.

> Download nu gratis


3. Deurne: de interactieve kaart

https://www.facebook.com/districtdeurne/posts/1782124888513181

Met deze kaart kreeg je een leuk weetje, maar dit kan evengoed ingezet worden voor:

  • grote infrastructuurwerken
  • verkeerscirculatie tijdens grote evenementen
  • groen-, afval- of PMD-ophalingen per zone

Let wel: een chatbot kan hier veel werk voor je opknappen. Zonder chatbot kan het, maar zal er toch wat organisatie aan te pas komen.

4. Middelkerke: uit de oude doos

Steden en gemeentes beschikken over een uitgebreid archief foto’s uit de oude doos. Ideale content om mensen herinneringen te laten ophalen. Het zorgt ook voor een grote reactiegraad.

https://www.facebook.com/gemeentemiddelkerke/posts/2422849324453389

5. Roeselare: laat je publiek kiezen

Roeselare had 2 modellen van intelligente vuilnisbakken. Om iedereen een kans te geven om hun mening te ventileren, organiseerden ze een poll.

( Link )

6. Veurne: Your Tax Money At Work

Om negatieve reacties tegen te gaan, heeft het stadsbestuur van Veurne tijdens de winterprik aan zijn inwoners een overzicht gegeven van de inspanningen die ze doen om de wegen bereidbaar te houden.

Het resultaat was frappant: geen opmerkingen over ongestrooide wegen.

https://www.facebook.com/veurne8630/videos/365883057532922

7. Evergem: overtuig je doelgroep met testimonials

Het gemeentebestuur van Evergem wil digitale nieuwsbrieven voor senioren promoten. Hoe kan je dat beter doen door testimonials van senioren over hun nieuwsbrief te gebruiken.

https://www.facebook.com/Evergem/posts/2104404602958148

Zelf ook fantastische posts leren maken voor je Facebookpagina?

I Like Media geeft de komende maanden nog heel wat opleidingen over Facebook en contentstrategie.

Speciaal voor ondernemers is er deze avondworkshop:

Of misschien zijn onze dagopleidingen meer iets voor jou?

Gerelateerd