7x inspiratie om op je sociale media in te haken op het EK voetbal

door | 9/06/2021

Op het hele continent barst de voetbalgekte weer los. Steken onze duivels straks de beker omhoog? Daar moeten we nog even geduld voor hebben. Maar een tornooi als het EK een top topical van formaat is, staat nu al vast. Ideaal om op in te haken met je organisatie of onderneming!

Heb je niet meteen inspiratie? Dan zetten we je graag op weg met een paar ideeën van vorige edities.

Voor we beginnen nog even dit: let in je communicatie op met beeldmateriaal van de Rode Duivels. Daar rust bijna altijd portret- en auteursrecht op. Je riskeert boetes als je foto’s van Lukaku, De Bruyne en co gebruikt zonder toestemming.

De merknaam ‘Rode Duivels’ is ook beschermd. Een bakker mag bijvoorbeeld wel een ‘WK-brood’ of ‘Duivels brood’ verkopen, maar geen ‘Rode Duivels brood’. Daarvoor moet je een overeenkomst sluiten met de Voetbalbond.

Dat gezegd zijnde, is het tijd voor voorbeelden!

1. Bereid je voor

Het speelschema van de Belgen is al even bekend. Je bedenkt je posts dus best vooraf. Maak je het ook relevant voor je organisatie, dan scoor je natuurlijk extra punten!

IKEA België stuntte bijvoorbeeld tijdens het EK in 2016. De tweede match van de Rode Duivels was toen tegen Zweden. Een kans die IKEA uiteraard niet kon laten liggen. Ze bereidden tientallen gefotoshopte beelden voor, en postten die live tijdens de match op hun Facebookpagina. Dat leverde onderstaande pareltjes op. De hele collectie vind je op hun Facebookpagina.

2. Steek de draak met de tegenstanders (of andere landen tout court)

Het hoeft niet altijd over de Rode Duivels zelf te gaan. Soms kan een uitdagend grapje over de tegenstander in kwestie al voldoende zijn. Zoals deze post tijdens het WK in 2014.

3. Geef je merk of product een driekleurig randje

Onze Belgische driekleur biedt heel wat mogelijkheden om creatief mee aan de slag te gaan. Check hoe je met je producten, gadgets, … een Belgische vlag kunt maken. Succes verzekerd!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Utopia (@utopia.aalst)

4. Werk visueel

Toegegeven: het vraagt de nodige creativiteit en wat fotobewerkingskills. Maar met een goedgemaakte visual kun je heel hard scoren op je sociale media. Oreo Nederland bewees dat tijdens het WK in 2014:

5. Toon hoe je supportert

De logica zelve! Uiteraard supporter je met je collega’s ook mee, thuis of tijdens de kantoordag. Een groepsfoto op sociale afstand? Of een leuke fotocollage? Het EK is de geknipte gelegenheid om je team een gezicht te geven.

Bouwbedrijf Denys toonde in 2016 dat een klein beetje vestimentaire creativiteit al voldoende is.

6. Doe mee met de #Deviltime challenge

De voetbalbond doet er alles aan om het duivelgevoel los te weken. Zo lanceerden ze ook de #Deviltime challenge. Een actie helemaal op maat van de TikTokhype. Bij Studio Brussel geven ze alvast het goede voorbeeld!

@royalbelgianfaDo the ##DEVILTIME challenge and win a signed Red Devils shirt! 🇧🇪 ##EURO2020♬ origineel geluid – Royal Belgian FA

7. Iedereen bondscoach!

Voetbal, de belangrijkste bijzaak ter wereld! Zoals het hoort tijdens een belangrijk tornooi, krijgt de bondscoach er 11 miljoen assistent-trainers bij. We schudden met z’n allen tactische meesterplannen uit onze mouw alsof het weerpraatjes zijn.

En of zulke discussies ook inspirerend kunnen zijn voor een beetje reuring, ophef of een Facebookpost. Weet je nog, toen Radja Nainggolan niet geselecteerd werd?

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

Vandaag blaast Facebook 20 kaarsjes uit. Twintig jaren waarin Facebook uitgroeide van een netwerk voor studenten aan Harvard tot een miljardenbusiness met miljarden gebruikers. Ook jouw vereniging of bedrijf heeft ongetwijfeld een...

Lees meer