6x inspiratie om op je sociale media in te haken op het WK Voetbal

#

Nog een kleine twee weken en dan start in Rusland het WK Voetbal. Een Top Topical van formaat, en dus ideaal om ook met jouw organisatie of zaak op in te haken. Heb je niet meteen inspiratie? Dan zetten we je graag op weg met een paar ideeën van het vorige WK (2014) en EK (2016).

Voor we beginnen nog even dit: let in je communicatie op met beeldmateriaal van de Rode Duivels. Daar rust bijna altijd auteursrecht op, en dus kun je boetes krijgen als je foto’s van Lukaku, De Bruyne en co gebruikt zonder toestemming van de auteur. Het merk ‘Rode Duivels’ is ook beschermd. Een bakker mag bijvoorbeeld wel een ‘WK-brood’ aanbieden tijdens het WK, maar geen ‘RodeDuivels-brood’. Daarvoor moet je een overeenkomst sluiten met de Voetbalbond.

Wanneer kun je scoren? Drie matchen staan al vast:

  1. België tegen Panama (18 juni)
  2. België tegen Tunesië (23 juni)
  3. België tegen Engeland (28 juni)

Deze data staan ook allemaal in onze Toptopical-kalender. Zodra duidelijk wordt wanneer de Rode Duivels eventueel 1/8e, 1/4e of verdere finales spelen, vullen we die aan.

Dat gezegd zijnde, is het tijd om je op weg te zetten met deze 6 fijne voorbeelden:

 

1. Bereid je voor

Je weet al even wanneer welke match op het WK gespeeld wordt. Je bedenkt je WK-posts dus best al even van te voren. Als je het dan ook nog relevant kunt maken voor je organisatie in kwestie, dan scoor je nog extra punten.

IKEA België stuntte bijvoorbeeld tijdens het EK in 2016. De tweede match van de Rode Duivels was toen tegen Zweden. Een kans die IKEA uiteraard niet kon laten liggen. Ze bereidden tientallen gefotoshopte beelden voor, en postten die live tijdens de match op hun Facebookpagina. Dat leverde onderstaande pareltjes op. De hele collectie vind je op hun Facebookpagina.

3

 

 

2. Steek de draak met de tegenstanders (of andere landen tout court)

Het hoeft niet altijd over de Rode Duivels zelf te gaan. Soms kan een uitdagend grapje over de tegenstander in kwestie al voldoende zijn.

Oja, en met de Hollanders mogen we uiteraard ook altijd lachen:

3. Waag eens een pronostiekje

Nog een gemakkelijke manier om interactie op te wekken met je doelpubliek: laat hen pronostikeren op de afloop van de match. De mogelijkheden zijn eindeloos: met een poll, stemmen met emoji’s, via de comments, … Bij Socialmediaburo.be gebruikten ze in 2016 Facebook Live om hun volgers te laten gokken voor de match van de Rode Duivels tegen Italië:

 

4. Geef je merk of product een driekleurig randje

Onze Belgische driekleur biedt heel wat mogelijkheden om creatief mee aan de slag te gaan. Check hoe je met je producten, gadgets, … een Belgische vlag kunt maken. Succes verzekerd!

 

5. Werk visueel

Toegegeven: het vraagt de nodige creativiteit en wat fotobewerkingskills. Maar met een goedgemaakte visual kun je heel hard scoren op je sociale media. Oreo Nederland bewees dat tijdens het WK in 2014:

6. Supporter mee met je team

De meest evidente tip! Uiteraard supporter je met je collega’s ook mee tijdens het WK. Maar toch doen heel veel bedrijven en organisaties daar niet echt iets mee. En dat is zonde. Want zo’n WK-sfeertje op het werk is ideaal om dat ook op je sociale media te tonen, en zo meteen ook je organisatie een gezicht te geven! Bouwbedrijf Denys toont dat een klein beetje vestimentaire creativiteit al voldoende kan zijn:

 

We wensen jullie heel veel succes!

Trots op je WK-posts? Stuur ze ons door via info@ilikemedia.be of via een privé-bericht op onze Facebookpagina!