5 tips voor wie met Instagram wil beginnen

#

Instagram kort uitgelegd? Je maakt een foto of video met je smartphone, bewerkt hem met de nodige filters tot een klein kunstwerkje en deelt hem met je volgers.

Die creatieve insteek zorgt ervoor dat Instagram na Facebook en YouTube het belangrijkste sociale medium is in Vlaanderen. Bij twintigers en dertigers is de app razend populair. Reden genoeg voor jouw organisatie om de mogelijkheden van Instagram te verkennen. Geen nood als je niet meteen weet waar te beginnen. Kristof zet je op weg met 5 praktische tips. 

1. Neem je foto’s met je camera, niet met Instagram

Goede foto’s zijn de essentie van Instagram. In de app van Instagram heb je helaas niet zo heel veel mogelijkheden om je foto te nemen zoals jij dat wil.

Daarom neem je best altijd foto’s met je camera-app om ze daarna te importeren in Instagram. Zo kun je fotos nemen die niet vierkant zijn, je kunt de focus en belichting beter regelen,…

2. Vertel verhalen en vermijd promo

Als je Instagram als organisatie enkel gaat gebruiken om je events en producten te promoten, dan zal dat weinig aanslaan. De kunst bestaat erin om verhalen te vertellen met je foto’s: een gelukkige klant die zijn verhaal vertelt, een leuke foto van je nieuwe stagiair of twee werkmannen die jullie nieuwe gevelbord bevestigen. Alles kan!

Wil je langere verhalen vertellen vertellen, dan heb je bovendien ook nog de Instagram Stories, waarin je meerdere foto’s chronologisch kunt bundelen die na 24 uur verdwijnen.

3. Gebruik uitbreidingsapps voor leukere effecten

In Instagram zitten heel wat leuke effecten om de contrasten, kleur, helderheid of verzadiging te bewerken, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. Door extra apps te installeren, haal je nog meer uit je foto’s en filmpjes.

Met Lay-out maak je collages, met Pannify knutsel je 360°-foto’s in elkaar, met Boomerang creëer je filmpjes die zichzelf eindeloos herhalen,… en ga zo maar verder.

4. Gebruik hashtags

Instagram is het enige netwerk waarbij je effectief hashtags kunt volgen. Wie dat doet krijgt de foto’s met de gevolgde hashtags ook in de startpagina.

Reden genoeg dus om al je foto’s van de nodige hashtags te voorzien. Waar je je bij Facebook en Twitter best beperkt tot 2-3 hashtags, kun je op Instagram gerust iets breder gaan. Maar hou het wel relevant. Kies die hashtags eruit waar je doelpubliek om geeft. Wedden dat je foto’s en video’s zo meer gevonden worden?

5. Plan je beelden in voor later

Moet je elk moment van de dag bezig zijn met Instagram dan? Gelukkig niet. Op Instagram kun je alleen maar instant foto’s of video’s posten.

Maar met externe tools als Hootsuite, Latergramme of Planoly kun je je foto’s klaar zetten zodat ze automatisch op een later tijdstip verschijnen.

 

Foto door Jakob Owens (Unsplash)

Gerelateerd