Een strategie voor je website in 5 stappen

#

Het voorbije jaar gaf I Like Media drie maal een opleiding WordPress. Niet de knoppenkennis, maar wel de strategische aanpak stond daarin centraal. Een website is immers niks waard, als je niet weer waar je naartoe wilt en naar wie je communiceert.

De conclusies uit die drie opleiding vatten we graag samen in 5 essentiële stappen om je website beter te maken, zonder dat je echt technisch onderlegd moet zijn.

1. Denk vanuit je bezoeker

De structuur uittekenen voor je nieuwe website doe je niet door de vraag te stellen: Wat willen wij als organisatie allemaal vertellen? Je vertrekt beter vanuit je bezoekers: Wat wil je bezoeker lezen op je website? Moet elke activiteit die je ooit gedaan hebt op je website blijven staan? Moet een project dat voorbij is in je menu blijven? Is het nodig om 68 regels tekst te spenderen aan de geschiedenis van je vereniging?

Communicatie begint altijd met aflijnen wie je doelgroep is. Communiceren naar ‘iedereen’ is onmogelijk. Je Google Analytics data kunnen hierbij nuttig zijn om te achterhalen naar welke info je bezoekers vooral op zoek zijn, welke pagina’s het vaakst bezocht worden, …

2. Bouw je menu logisch op

Mensen lezen online in een F-vorm. De linkerkant van websites bekijken ze het vaakst. Zorg dus dat je menu zo veel mogelijk aan de linkerkant staat. Ook in de opbouw van je menu hou je hier best rekening mee. Het belangrijkste menu-item (voor je bezoekers) zet je helemaal links of bovenaan. Het minst belangrijke (bvb ‘over ons’) helemaal rechts of onderaan.
Vermijd zendergerichte termen als ‘projecten’, ‘thema’s’ of ‘aanbod’. Vervang ze door ontvangergerichte termen als ‘Wat kun je doen?’, ‘Ontdek onze producten’ of ‘Inschrijven’.

3. Creëer originele content

Een website moet leven. En dus zorg je best voor een blog of nieuwskanaal waarin je geregeld je expertise deelt of het verhaal van je organisatie vertelt. Unieke content dus. Zoals dit artikel dat je nu aan het lezen bent. Alles kan, als het maar inspeelt op de behoefte van je doelpubliek. Je schrijft immers voor hen, niet voor jezelf.

Kijk naar Jobat. Om mensen naar hun vacaturesite te lokken, creëren ze wekelijks interessante artikels: ’10 tips om te solliciteren’, ‘6 manieren om opslag te vragen’, ‘Els verdient 4000 euro netto per maand. Haar job?’ Wedden dat je klikt?

Dit zijn de hengels die je uitgooit op het internet om bezoekers binnen te halen voor je website. Om die content actief te verspreiden zijn Facebook, LinkedIn, Twitter en een digitale nieuwsbrief onmisbaar.

Aangezien dit vooral media zijn die met mobiele toestellen (via apps) gelezen worden, zorg je er ook best voor dat je website goed leesbaar is op smartphones en tablet. Met een technische term noemen we dit een ‘responsive’ website. Of met andere woorden: een website waarop je niet moet horizontaal scrollen of inzoomen om te lezen wat er staat. Want daarop knappen je lezers ongetwijfeld af.

4. Houd je bezoekers vast op je site

Eens je je bezoekers naar je website gelokt hebt, moet je ze ook op je website houden natuurlijk. Daarom is het belangrijk dat je je bezoeker laat verderklikken nadat hij een bericht op je site gelezen heeft. Dat kan door gerelateerde content te laten verschijnen onder je tekst, of in de rechterkolom van je website. Denk aan: ‘Ook interessant’, ‘Verwante artikels’, ‘Lees zeker ook eens’.

5. Wat komt er op je homepagina?

En dan de hamvraag: Moet die unieke eigen content ook op je homepagina? De meeste organisaties zetten enkel nieuwsberichten op hun homepagina. Maar is dat wel waar je bezoekers voor komen? Denk in functie van je bezoekers en zet op je homepagina die dingen waar je bezoekers naar op zoek zijn. De activiteitenkalender. Contactgegevens. Inschrijvingsformulier. Eventueel nog een lijstje met nieuwste of meest gelezen berichten. Maar je bezoekers zullen maar heel zelden naar je website komen om het laatste nieuws over je vereniging te lezen.

Gerelateerd