5 psychologische trucjes voor Facebook

#

Facebook speelt in op de menselijke verwachtingen en gedragingen. Socialemediamarketeers hebben al lang door dat psychologie een belangrijke rol speelt in het verkopen van producten.

We geven je kort wat inzicht in enkele van de meest gebruikte ‘truken van de foor’ en tonen je ook hoe je die, voor je eigen pagina, kan gebruiken.

1. Peer pressure

De klassieker onder de psychologische truken!

Wanneer een boodschap gedragen wordt door een massa mensen, trek je automatisch meer gelijkgestemden aan.

Wanneer een post al 1000 keer geliket werd, dan ga je er sneller zelf je like bij plaatsen. Je toont dat je deze boodschap ondersteunt.

Een post of pagina met weinig likes, ga je meestal links laten liggen. Het is dus van wezenlijk belang om een goede en sterke community op te bouwen.

Krantensites en blogs spelen hier enorm op in: je vindt overal op de sites kleine socialemediaplugins die het groepsgevoel versterken:

2. Definieer jezelf en je gebruiker

Je identiteit wil je uitdragen op je fans. Meestal kennen de fans je merk wel, maar weten ze niet altijd waarvoor die staat.

Het kan daarom geen kwaad om je identiteit uit te dragen:

  • Welke waarden stel je voorop.
  • Welke levensvisie straal je uit?
  • Welke humor, emotie, reactie draag je uit?

Bahamontes, het wielermagazine voor de wielerliefhebber, is hier héél straf in.

Ze tonen vaak herkenbare beelden voor iedere wielertoerist, die leeft voor zijn hobby.

Het afzien op de fiets, de mooie natuur en de alledaagse situaties die de wielerliefhebber meemaakt, zijn herkenbaar voor de vele fans die de boodschap graag verder uitdragen.

3. Gebruik positief nieuws

Een onderzoek van de NY Times wees uit dat positieve berichten 70% meer kans hebben om gedeeld of geliket te worden.

Elk mens heeft nood aan positieve boodschappen. Maak dat jouw posts mensen inspireert en hoop geeft.

Het is niet toevallig dat filmpjes zoals “People are awesome” altijd beter scoren dan “fails van 2017”.

Gebruik hiervoor:

  • Inspirerende quotes van influencers
  • Best practices
  • Positieve verhalen en foto’s
  • Positieve emojies zoals hartjes, duimpjes, lachende smileys

Opgelet: als je verwachtingen opbouwt, moet je die ook kunnen inlossen.

Indien je dit niet kan, ben je propaganda aan het voeren en dat doorprikken je fans snel.

4. Het belang van witruimte en korte tekst

16% van je fans leest je statusupdates woord voor woord. 84% van je fans skimt en scant een tekst.

Je statusupdate wordt door sommige fans in een fractie van een seconde voorbij geswipet. Wie een lange update geschreven heeft, zal dus zelden volledig gelezen worden. Hoe korter je tekst, hoe meer kans dat je gelezen wordt

Enkele tips:

  • Hou je statusupdate kort. Richtlijn: maximaal 5 woorden
    Onze hersenen kunnen lui zijn. Hoe vaak betrap je je er niet op dat je zegt “tekst is veel te lang, dit lees ik niet”. Als we scrollen over onze feed blijven we langer hangen bij korte teksten, want die kan je snel verwerken. Lange en uitgebreide teksten vragen meer inspanning en die worden sneller genegeerd.
  • Gebruik opsomtekens
    Opsomtekens bundelen gevraagde informatie. Je krijgt heel wat informatie met één oogopslag.
  • Gebruik leestekens , cijfers en emojies
    Leestekens, cijfers en emojies doorbreken het skimmen en scannen. Onze hersenen zijn gewoon om lopende tekst te zien, maar moeten even een fractie van een seconde kalibreren als ze leestekens zoals vraagtekens, emojies of cijfers zien.

 

5. De basisemoties: conformeren, lachen en woede

Neurowetenschappers zeggen het al jaren: “onze beslissingen worden ingegeven door emoties”.

We reageren sneller op boodschappen:

  • waar we niet mee akkoord gaan (woede/afschuw)
  • waar we wel mee akkoord gaan (acceptatie/conformatie)
  • die ons doen lachen.

Het is niet toevallig dat Facebook de emotieknopjes invoerde 😉

Goede doelen zullen het niet nalaten om te spelen op bepaalde basisemoties om fans aan te zetten om te participeren of doneren.

Het zal je niet verrassen dat dit voorbeeld van één veel hartjes en likes kreeg? Vermoedelijk hebben veel mensen nog een laatste, vlugge donatie gedaan naar aanleiding van deze post.

Meer Facebook?

Nood aan meer tips voor je facebookpagina? Check dan zeker eens het programma van onze praktijkdag ‘I Like Facebook‘ op 12/5 in Gent.

Bewaren

Bewaren