5 posts op sociale media waar steden iets van kunnen leren

#

De voorbije maanden gaf I Like Media heel wat opleidingen over sociale media voor gemeenten, bibliotheken, stadsdiensten,…

Facebook en Twitter worden al een hele tijd ingezet door overheden om met de burger te communiceren. Maar vaak reiken die posts niet veel verder dan een mededeling van wegenwerken of sluitingsdagen, het verslag van de gemeenteraad of een oproep om in te schrijven voor een evenement.

“Dat moet beter kunnen,” zou Mark Uytterhoeven zeggen. En inderdaad: deze steden bewijzen dat het anders én beter kan:

1. Praat over mensen

Mensen gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van wat de mensen die ze kennen aan het doen zijn. Praat dus over wat de mensen uit je dorp beleven. Als het ook nog eens te maken heeft met schattige baby’s, dan is het echt kinderspel (pun intended) om te scoren op sociale media. Gemeente Evergem geeft het goede voorbeeld: 

facebook_steden_evergem

2. Beestjes doen het altijd

In dezelfde categorie bevinden zich de ‘schattige beestjes’. Stad Gent smukt hier een bericht van een hondenlosloopweide op met foto’s waar niet de weide, maar de honden centraal staan. En dat slaat aan.

facebook_steden_gent

3. Wakker de burgerzin aan

Sociale media voor steden moeten in de eerste plaats draaien om de dialoog met de burger. Betrek die burgers bij je communicatie en laat hen actief meewerken.  Onderstaand voorbeeld van Gemeente Brecht illustreert dat. Niet iets om elke week te gaan doen. Maar als je het sporadisch eens gebruikt, blijkt het altijd een topper op het vlak van engagement. Let ook op de call to action ‘Delen maar’.

brecht_statusupdate

4. Jouw gemeente is prachtig om in te wonen

Te vaak schieten gemeentes en steden op sociale media maar in actie als ze een evenement te promoten hebben waarvoor mensen moeten inschrijven, tickets kopen of afkomen. Maar dat levert zelden veel engagement op. Een mooie zonsopgang, overvolle terrasjes, een ondergesneeuwde dorpskern… zijn posts waarmee je niet meteen tickets verkoopt, maar vooral je gemeente zelf. Verras dus je inwoners af en toe eens met een knap beeld dat illustreert hoe mooi de stad wel is waarin ze wonen. En Zo’n beeld heeft meestal zelfs niet veel extra tekst meer nodig.

aarschot_twitter

 

5. Duik in het verleden

Ook met foto’s uit de oude doos kun je heel wat likes en reacties gaan verzamelen op sociale media. Omdat ze herkenning oproepen bij wie de stad vroeger nog zo gekend heeft. En verbazing bij wie zijn stad nog nooit zo gezien heeft. O ja: Er bestaat overigens een fantastisch concept als ‘Throwback Thursday’ waar je als stad prima op kunt inspelen 😉

ieper_oudedoos

 

Gerelateerd