3 tips om je SEO makkelijk op te krikken

door | 1/10/2018

Als je een website hebt, wil je uiteraard dat je klanten die ook kunnen vinden. En al helemaal als ze online zoeken op onderwerpen die over jouw aanbod gaan. Je kan daar zelf een heleboel invloed op uitoefenen door je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google; SEO heet dat dan.

Over SEO of Search Engine Optimization hebben we het in een recente blogpost al gehad, namelijk hoe je je Google My Business kan instellen om beter gevonden te worden op Google. Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere kleine ingrepen die jij kan doen om er voor te zorgen dat je klanten je sneller vinden op het internet. Vandaag geven we je nog 3 extra tips die jij vandaag nog kan toepassen om je SEO op te krikken!

Tip 1: Lokaal bedrijf? Schreeuw het van de daken!

Allez ja, of zorg er gewoon voor dat Google weet waar je bedrijf zich bevindt. Net zoals Google My Business onmisbaar is voor een lokaal bedrijf, is een vaste plek voor je adres op jouw website dat eigenlijk ook.

Je footer en header komen op elke pagina terug, een ideale locatie dus om je adres te vermelden! Google is het ondertussen ook helemaal gewend dat bedrijven daar hun contactgegevens plaatsen en vindt er dan ook prima zijn weg. Plaats vandaag nog jouw adresgegevens in je footer en zorg dat zoekmachines de weg naar jouw bedrijf niet meer kwijtraken.

 

Tip 2: Zorg voor links naar je website

Hoe meer links er bestaan naar jouw website, hoe interessanter Google denkt dat je bent. Nee, dat betekent niet dat je links moet kopen of louche bedrijfjes moet betalen om je SEO “snel en voordelig” op te krikken, integendeel… Zulke praktijken zorgen al snel voor het tegenovergestelde effect, begin er dus zeker niet aan!

Zorg juist voor interessante content die gemakkelijk gedeeld kan worden, want delen doe je met linkjes. Interessante blogs zijn hier ideaal voor, maar denk zeker ook aan filmpjes of infographics over topics die relevant en interessant zijn voor je doelpubliek.

Vermeld er zeker de juiste zoektermen in en maak het éxtra aantrekkelijk om je content te delen door social media share buttons. Je kan je eigen content ook regelmatig delen (in groepen) op sociale media of op online fora. Doe dat laatste wel enkel indien het relevant en gepast is, nobody likes spam.

 

Tip 3: Verse content maakt Google blij

Als je nooit iets aan je website doet, weet Google helemaal niet of jouw content nog relevant is. Zorg dus regelmatig voor nieuwe content, of laat Google weten dat je oude content nog steeds up to date is door het wat te herwerken en/of je content opnieuw te delen op je sociale media kanalen.

Ga eens door je archief aan oude blogposts. Welke is er  op dit moment relevant voor je doelpubliek? Deel deze vervolgens met een aantrekkelijke Call To Action erbij zodat mensen ook effectief doorklikken naar je website.

Nog een handigheidje hiervoor is om een “contentverdeelstrategie” te bedenken. Je eigen content 1x delen op je sociale media is echt niet voldoende en ook gewoon zonde van de tijd die je steekt in het creëren van je teksten of visuals. Kijk eens na hoe vaak jij je blogposts deelt en maak een plan op van om de hoeveel tijd jij “oude” content opnieuw wil delen.

Een voorbeeldje nodig? Pieter van ons team schreef ooit een blogpost over de beste vrijdag de 13e posts op sociale media. Een snelle kalendercheck leert ons dat die blogposts pas weer relevant wordt in september 2019. Inplannen maar!

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

3 redenen waarom jij een blog nodig hebt

3 redenen waarom jij een blog nodig hebt

Ben je er van overtuigd dat bloggen voor je organisatie zó 2018 is? Laat mij je dan overtuigen van het tegendeel met... een blog over bloggen! 1. Je bent deze blog aan het lezen, dus het werkt Blijkbaar interesseert bloggen jou want anders zou je niet aan het lezen...

Lees meer