10 Vlaamse Instagram-accounts die je tonnen inspiratie opleveren

#

Welke accounts zijn zo de moeite op Instagram om te volgen? Het is een vraag die we wel eens tijdens een opleiding krijgen. En dus stelden we de vraag intern aan onze communicatietrainers én aan onze Facebook-fans. Die input leverde onderstaande lijst met Vlaamse accounts op, die elk om een specifieke reden jou kunnen inspireren om ook met jouw Instagram meer te gaan doen.

 

@Politie_Antwerpen

Politie: het leven zoals het is. Dat nemen ze letterlijk bij politie Antwerpen. Een ontsnapte koe terug in de wei krijgen, kindjes helpen oversteken of een toevallig gespotte vos? Ze delen het met veel verve op hun account. Die kleine verhalen doen bij momenten denken aan Man Bijt Hond, maar geven vooral steevast inkijk in wat het écht inhoudt. Storytelling van de bovenste plank.

@EvaMouton

Met stip genoemd in onze bevraging via Facebook: Eva Mouton. Freelancers en eenmanszaken worstelen wel eens met de lijn tussen werk en privé, maar Eva Mouton weet – zowel op haar tijdlijn als in haar stories – die twee naadloos met elkaar af te wisselen. Wat je als volger meteen een band doet krijgen met de persoon achter het product. Of de tekeningen in dit geval.

@StuBru

Spelen met humor, inhaken op de actualiteit en de link met muziek altijd proberen maken. Want life is music en zo. Daar zijn ze bij StuBru goed in. En ja, ze hebben een daar een dozijn creatievelingen voor rondlopen om die mopjes te verzinnen. Met uw belastinggeld dan nog. Maar so what? Ze slagen er op Instagram wel in om zo goed als altijd een originele invalshoek te vinden voor elke nieuwe feature die Instagram lanceert. En dus kunnen we er alleen maar van leren.

Breaking: nieuwe top 3 in De Zwaarste Lijst. Wie stem jij erin?

Een bericht gedeeld door Studio Brussel (@stubru) op

@AnnaPops.be

Online kledingwinkel Anna Pops zet volop in op stijlvolle foto’s, zodat je nooit echt het gevoel hebt dat je naar producten aan het kijken bent, maar naar mensen. Hoe ze dat doen? Door hun klanten te stimuleren om hun foto’s in te sturen, zodat ze gebruikt kunnen worden op hun Instagram-account.

 

@Miekeshop

Kledingwinkel Mieke in Gent staat voor ethische, ecologische én draagbare mode. En om dat duidelijk te maken schakelen ze volop hun klanten in. Om gewillig als model te fungeren voor de foto’s op de Instagram-account. Authenticiteit noemen ze dat.

@Muntpunt

De Brusselse hoofdbibliotheek weet waar hun volgers echt interesse in hebben: boeken! En dus zetten ze die ook centraal in hun communicatie. Waar veel bibliotheken op Instagram je bestoken met promo voor hun activiteiten, krijg je bij Muntpunt leuke boeken-foto’s als #stapelgedicht en #bookface. Of kleine filmpjes zoals hieronder:

@boekarestleuven

Nog meer boeken! In Leuven toont onafhankelijke boekhandel Boekarest hoe je met authentieke foto’s het verhaal vertelt van je zaak. En intussen ook nog een pak minder evidente boeken in de spotlight plaatst bij je volgers. De medewerkers van de boekhandel komen zelf helaas zelden in beeld. Maar ze lossen dat op door een prominente rol te geven aan hun mascotte Molletje.

@Karolas_Kitchen

Deze account illustreert mooi wat er gebeurt als je de twee belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle Instagram-account combineert: knappe foto’s én goede verhalen. Een account om van te smullen dus, in alle mogelijke betekenissen. En dan neem je de prominente reclame voor Delhaize er gewoon bij 😉

Deze kleurrijke salade zou mijn oud-collega, die huishoudkunde gaf, een luie-wijven-salade noemen 😂 Zoals alles waar supermarktconserven- of diepvriesproducten inzitten 😅 (Ze zou daarbij ongetwijfeld ook luie-venten-salade denk hè 😁 #feministischenal) Het is intussen een vaste Karola’s Kitchen-term geworden want ik vind het een heel grappig adjectief én ik ben grote fan van kwalitatieve geconserveerde groenten en peulvruchten. Ze zijn zoooo ontzettend tijdsbesparend zijn 🙌🏼 Morgen vertel ik jullie op de blog meer over hoe mijn voorraadkast eruit ziet, inclusief een leuke verrassing… 🎀🍏🥜🥑🍒🍅🥥🥒🌰🍌🎀 . Het recept voor deze lekkere lunch vind je in mijn boek en op de blog via de rechtstreekse link in mijn profiel 👉🏼 . . . . . #healthy #fresh #real #pure #food #healthyfood #healthylife #fitfood #summervibes #eatyourgreens #eathealthy #eatclean #cleaneating #plantbased #plantpower #gezond #gewoongezond #puureten #glutenfree #lactosefree #veganfood #chickpea #giveaway #belgianblogger #foodblogger

Een bericht gedeeld door Karolien Olaerts (@karolas_kitchen) op

@BAKEDantwerpen

Naast je winkel in the spotlight plaatsen bij je fans, is Instagram ook perfect geschikt om het verhaal van je zaak ‘behind the scenes’ te vertellen. Bij BAKED verstaan ze die kunst: taartjes scoren sowieso altijd op sociale media, maar tussen al die pateekes, krijg je ook geregeld een blik op hoe die taartjes tot stand komen.

@MinisterievanSport

Afsluiten doen we met een Instagram-account voor de liefhebbers van sport. En flauwe mopjes. Deze instagramaccount leert ons ook meteen dat een overduidelijk gefotoshopte foto gewoonweg bijzonder grappig kan zijn.

Wanneer ze u op vrijdagavond vragen om nog rap wat designs door te sturen. #WorldCup2018

Een bericht gedeeld door Ministerie van Sport (@ministerievansport) op

 

 

Aanvullingen?

Zelf nog top-accounts gespot van Vlaamse makelij? Laat het ons weten via info@ilikemedia.be!

 

Gerelateerd