10 tips voor je digitale nieuwsbrief

#

Een digitale nieuwsbrief versturen in tijden waarin we e-mail steeds meer met spam associëren en niemand nog echt de moeite neemt om met engelengeduld al zijn mailtjes te lezen. Een serieuze uitdaging voor elke communicatieverantwoordelijke, dus. Met deze 10 tips moet je alvast een heel eind op weg geraken.

1. Een titel om mee uit te pakken

De belangrijkste regel uit je nieuwsbrief is je onderwerpregel. Vermijd nietszeggende titels als ‘Nieuwsbrief November 2013’ of ‘Nieuwsbrief #37’. Haal er het belangrijkste nieuwsbericht uit of som een aantal kernwoorden op. Hoe maakt niet uit. Als je je lezer maar triggert om die nieuwsbrief open te klikken.

onderwerpregel

2. Kom meteen ter zake

In een magazine of een krant kun je een voorwoord of een editoriaal gaan schrijven. Maar een nieuwsbrief is geen magazine, laat staan een krant. Online lezen we trager en zijn we ongeduldiger. Kom dus meteen ter zake en palaver niet te veel.

In onderstaand voorbeeld gaat Caritas in drie alinea’s uitleggen wat ze eigenlijk in hun titel al samenvatten:

Nieuwsbrief Caritas

3. Content is king

In de nieuwsbrief van Jobat staan – verrassend genoeg – geen vacatures. Jobat verstaat als geen ander de kunst van contentcreatie: interessante artikels, weetjes en tips over het thema werk en carrière.

Bovendien sluit de nieuwsbrief perfect aan bij de actualiteit. De dag nadat Tom Boonen de Ronde van Vlaanderen won, las je in hun nieuwsbrief: “Hoeveel verdient Tom Boonen?” Bij de start van het proces-De Gelder kwam je in hun nieuwsbrief te weten hoeveel je betaald wordt als je als jurylid moet gaan zetelen.

Uitpakken met kennis heet dat (check ook het voorbeeld van Schrijf.be hieronder). Krijg je daar op slag een pak klanten mee bij? Dat niet. Maar het moment dat je op zoek bent naar een vacature, aan wie zul je dan eerst denken? … Juist.

nieuwsbrief_jobat

4. Less is more

De copywriters van Schrijf.be weten als geen ander hoe ze een boeiende nieuwsbrief moeten opstellen, en ze tonen dat zelf ook in de praktijk. Maandelijks krijg je een nieuwsbrief waarin kort en krachtig uitgelegd staat hoe je betere teksten kunt schrijven. Beter 1 tip per keer meegeven, dan je nieuwsbrief volproppen met 17 items die niemand leest.

nieuwsbrief_schrijfbe

 

5. Maak het visueel

Een foto, titel, een korte intro en een ‘lees meer’ link. Zo hebben we het altijd geleerd. Maar in nieuwsbrieven van krantensites weet je daar vaak al genoeg mee. En dus klikken mensen minder vaak door naar de website.

Dat beseften ze ook bij DeMorgen. En dus bestaat hun nieuwsbrief uit vier grote foto’s met een sprekende titel. Wedden dat je verderklikt naar hun website?

nieuwsbrief_demorgen

 

6. Go social

De meeste nieuwsbriefprogramma’s creëren automatisch ook een online versie van je nieuwsbrief. Dat is handig voor wie de nieuwsbrief niet goed kan lezen in zijn mailbox. Maar de URL naar die online versie kun je ook gaan delen op Facebook of Twitter om zo een publiek te bereiken dat zijn mails minder frequent leest, of nog niet geabonneerd was op je nieuwsbrief.

nieuwsbrief_cosial

7. Meer dan een digitale brochure

In je nieuwsbrief prikkel je je lezer en leg je links naar een inschrijvingsformulier, praktische info, een youtubefilmpje, … Heb je een knappe brochure? Fijn zo! Maar gebruik die dan om te drukken en offline uit te delen. Niet om naar te linken in je nieuwsbrief. In de nieuwsbrief van Kind & Ruimte kom je bij elke bijvoorbeeld link uit op dezelfde pdf waar ze hun nieuws in een brochure samenvatten.

nieuwsbrief_kindenruimte

8. Timing is cruciaal

Bestaat er een ideale timing om je nieuwsbrief uit te sturen? Ja en nee. Het is niet zo dat dinsdagmiddag of vrijdagochtend het beste tijdstip is. Voor jouw doelpubliek zal er wellicht wel een ideaal tijdstip zijn.

Mensen gaan een nieuwsbrief immers sneller opendoen als ze hem zien binnenkomen in hun mailbox wanneer ze online zijn. Wie zijn mailbox opendoet en er 50 nieuwe berichten aantreft, zal meer geneigd zijn om de nieuwsbrief te gaan deleten.

Probeer dus te weten te komen wanneer jouw doelpubliek online is. En je nieuwsbrief in te plannen op dat tijdstip.

9. Maak het persoonlijk

Talking Heads heeft met Sofie Verhalle (@lamazone) een CEO met naam en faam in huis. Ze spelen dat uit door haar naam ook bij de afzender te vermelden (naast ). Het is niet voor elke organisatie weggelegd, maar als je CEO, voorzitter of woordvoerder de nodige bekendheid heeft, dan kun je je nieuwsbrief op die manier een zeer persoonlijk kantje geven.

nieuwsbrief_talkingheads.jpg

10. Analyseer en stuur bij

Nieuwsbrief uitgestuurd. Klaar is Kees? Nog niet helemaal. De courante mailprogramma’s als Mailchimp of Your Mailinglist Provider bieden je heel wat inzicht in hoe vaak je nieuwsbrief geopend is en op welke links je lezers wel en niet klikten.

Op basis daarvan stuur je je nieuwsbrief bij: een andere titel, een ander tijdstip, meer van een populair type content, …

nieuwsbrief_stats

 

Nog tips?

Zelf nog een pareltje van een nieuwsbrief gespot? Zelf een tip? Laat het me weten via info@ilikemedia.be

 

Zelf nieuwsbrieven leren maken?

Schrijf je in voor de opleiding ‘Nieuwsbrieven maken met Mailchimp’

 

Gerelateerd