10 jaar Facebook in 10 sleutelmomenten

#

Op 4 februari is het exact 10 jaar geleden dat Facebook als een wervelwind aan haar veroveringstocht doorheen het internet begon. Dat verdient taart, bubbels en een overzicht met de belangrijkste hoogtepunten op een rijtje:

4 februari 2004: Lancering

Mark Zuckerberg lanceert vanuit zijn studentenkamer aan Harvard ‘The Facebook’, een site waarop je als student een profieltje kunt aanmaken. De site is een verbeterde versie van ‘Facemash’, waarbij het erop neer komt om meisjes te vergelijken en aan te geven wie de mooiste van de twee is.

facebook_in_2006

26 september 2006: Openbaar voor iedereen

Na Harvard volgden de universiteiten van Columbia, Yale, Boston, New York,… Vanaf september 2006 kan ook de rest van de wereld een profiel aanmaken, ook als je niet aan een universiteit studeert. De site kende toen al bijna 10 miljoen gebruikers. Diezelfde dag maakt ook de ‘newsfeed’ haar introductie.

phonefacebook

10 juli 2008: App voor iPhone

Facebook lanceert in juli 2008 een app voor iPhone. Het Android-platform bestond toen nog niet. Het begin van een mobiele veroveringstocht. Sinds 2012 wordt de site al vaker mobiel dan met een computer bezocht. Begin 2014 maakte Facebook cijfers bekend waaruit blijkt dat er minder dan 10% facebookgebruikers zijn die nog nooit mobiel gefacebookt hebben.

Februari 2009: Like button

De like button maakt zijn introductie. Tot op heden is de opgestoken duim hét uithangbord van Facebook. ‘Liken’ staat wereldwijd in zowat elk woordenboek in elke taal. In het najaar van 2013 haalde Facebook de duim uit de like-knop op externe sites, maar op Facebook zelf houdt de duim (voorlopig) stand.

Maart 2009: Nieuwe Facebookpagina’s

Fanpagina’s voor celebrities bestonden al even, maar met deze upgrade wordt het voor organisaties, bedrijven en merken pas echt interessant om pagina’s te gaan gebruiken. De facebookpagina’s krijgen nu meer mogelijkheden zoals een status update, beheerders, … Marketeers en communicatiemedewerkers wrijven in hun handen.

15 december 2010: Zuckerberg is ‘person of the year’

Time Magazine roept Mark Zuckerberg uit tot ‘person of the year’. De reden? “for changing how we all live our lives in ways that are innovative and even optimistic.” De film ‘The Social Network’ (van regisseur David Fincher) die in september dat jaar in de zalen kwam, heeft daar ongetwijfeld een rol in gespeeld.

22 december 2011: Timeline

Facebook introduceert de Timeline, onder luid protest van haar gebruikers. Het wordt nu mogelijk om berichten in het verleden te plaatsen. Voor pagina’s komt daar later een mogelijkheid bij om in de toekomst te plannen. Facebook verschuift zo van ‘een plaats om oude vrienden terug tegen te komen’ naar ‘een plaats om je hele leven digitaal te ontsluiten’.

instagram_1billion

9 april 2012: Instagram

Facebook koopt Instagram voor een slordige 1 miljard dollar. Een dwaze gok? Niets is minder waar. Begin 2014 telt de foto sharing app bijna 200 miljoen gebruikers en wordt ze in veel tieneronderzoeken als ‘populairder dan Facebook’ omschreven.

18 mei 2012: Beursgang

Facebook gaat naar de beurs. Het bedrijf wordt op dat moment op 100 miljard dollar geschat, ook al maakt het “maar” 1 miljard winst per jaar. Mede door technische problemen bij de lancering verliest het aandeel binnen de twee weken een kwart van haar waarde. Op een jaar tijd verliest Facebook 30% van haar geschatte waarde (ofte 28 miljard dollar).

beursgang_facebook

4 februari 2014: En nu?

Als we de Universiteit van Princeton mogen geloven is Facebook dood tegen 2017. Of het zo ver komt, is weinig waarschijnlijk. Met Facebook Messenger heeft Facebook een krachtige berichtendienst in huis. En Instagram blijft explosief groeien. Als je het mij vraagt is Facebook een blijver. In de vorm van een sociale netwerksite? Wellicht niet. Maar wie kan nu voorspellen op welke manier we over 5 jaar virtueel de duim omhoog steken?

Visueel

Deze infographic vat het allemaal nog eens visueel samen:

facebook_geschiedenis

 

Bronnen voor dit artikel:

Gerelateerd