10 geboden voor je facebookpagina

#

Opleidingen over sociale media draaien vaak uit op “Hoe bereik ik meer mensen met mijn facebookpagina?” Of deze 10 geboden heilig zijn, weet ik niet. Maar ze brengen je ongetwijfeld al een gigantische stap dichter bij de ultieme facebookpagina voor je vereniging. Printen en boven je bed hangen! 

10gebodenfacebook_web

(Klik op de afbeelding voor een versie in hoge resolutie)

1. Gebruik een pagina in plaats van een profieltje

Veel verenigingen maken een facebookprofieltje aan van het type ‘vzw’ (=voornaam) en ‘huppeldepup’ (=familienaam). Een facebookprofiel dient evenwel voor persoonlijk gebruik. Een facebookpagina dient voor organisaties, bedrijven, merken, celebrities,…

Bij een pagina heb je bovendien meerdere beheerders, statistieken, geen plafond van 5000 vrienden,… Alle tools dus om meer te halen uit je online communicatie.

2. Kies een goede profielfoto en -omslagfoto

Een facebookpagina heeft een profielfoto en een omslagfoto. De belangrijkste van de twee is je profielfoto: de kleine vierkante foto die getoond wordt, telkens je iets doet op Facebook. Hierin plaats je je logo. Aangezien dit een belangrijk element van herkenning is, hoef je die eigenlijk nooit te vervangen. Heb je een horizontaal logo? Probeer het dan te herwerken tot een vierkante versie, zodat het in de profielfoto past. Anders krijg je een half leesbaar logo, zoals bvb bij vzw Kangoeroes:

vzwkangoeroes

In je omslagfoto steek je een grote sprekende foto. Vermijd om deze foto te misbruiken voor promotionele doeleinden. Geen flyers, affiches, … hier toevoegen dus. Dat mag trouwens ook niet van Facebook.

3. Stel een korte URL in

Omdat een fanpagina standaard een onmogelijk te communiceren URL heeft, registreer je best een eenvoudiger naam. Ga naar www.facebook.com/username en kies een korte URL voor je pagina, die je overal op affiches, in folders, op je website… kunt verspreiden onder je doelpubliek.

4. Samen zijn we sterk

Alleen is maar alleen? Wat als jij het druk hebt? Andere oorden opzoekt? Of 2 maanden ziek thuis zit? Op een facebookpagina stel je daarom best minstens 2 beheerders aan. Je spreekt wel best een rolverdeling af, uiteraard. Beheerders aanstellen doe je via ‘Pagina bewerken’ > ‘beheerdersrollen beheren’.

beheerders_facebook

5. Hou je updates kort, krachtig en visueel

Bij een statusupdate streef je naar 1,5 à 2 regels tekst. Je werkt ook best zo visueel mogelijk door een foto, video of link toe te voegen.

Gebruik je hashtags op Facebook? Overdrijf dan niet. 1 hashtag is meestal meer dan voldoende. Kies hashtags die vaak gebruikt worden. En scheid ze van je status door middel van een witregel.

6. Hou het proper

Als je een link toevoegt, dan laadt Facebook een preview van de webpagina die je gelinkt hebt. Eens die geladen is, kun je de link in je status weghalen. Dat is properder. Je kunt bovendien de miniatuurafbeelding zelf kiezen, of er eentje uploaden. Ook de titel en de beschrijving van de link kun je opkuisen en aanpassen door er op te klikken.

propere_statusupdate

7. Lok interactie uit

Facebook is “sociale” media. Interactie en dialoog zijn dus essentieel. Bij elke post streef je naar zo veel mogelijk likes, comments en shares. Je pagina als veredeld nieuwskanaal (eenrichting) gebruiken heeft dus zeer weinig zin. Stel een vraag, pols naar eigen ervaringen van je fans, gebruik een opmerkelijke quote, laat mensen een zin aanvullen… Wees creatief! Hoe meer interactie je uitlokt, hoe meer facebookgebruikers je updates in hun startpagina zullen zien.

8. Plan je berichten

Op 1 middag 7 updates posten en dan een week niks, heeft zeer weinig zin. Om 3 uur ’s nachts iets posten ook niet. Onder het vakje voor je statusupdate staat er een klein klokje. Daarmee kun je je updates inplannen. Handig voor als je een week op reis bent bijvoorbeeld.

content_planning

Wat is dan het beste tijdstip om je posts te plannen? Je statistieken helpen je op weg. Bij ‘berichten’ krijg je info over wanneer je fans het vaakst online zijn. Dat zijn de momenten dat je de meeste kans hebt om opgepikt te worden.

9. Koppel geen sociale media

Facebook, Twitter, Instagram, … hebben elk hun eigen wetten en regels. Ga dus nooit je facebookberichten automatisch op Twitter laten verschijnen of omgekeerd. Je berichten worden ingekort, @-mentions worden niet meegenomen, de frequentie is verschillend, … Denk goed na welke berichten je op welk sociaal netwerk wilt verspreiden.

facebook-twitter

10. Spread the word

Een facebookpagina lanceren en hopen dat je fans je vanzelf wel zullen vinden is een utopie. Vermeld daarom op zo veel mogelijk manieren dat je een pagina hebt: in je brochure, op affiches, in je e-mailhandtekening, met een likebox op je site, met een bord aan de inkom van je gebouw…

Gerelateerd